Volkswagens förre vd Martin Winterkorn står återigen i rampljuset i en ny rättegång. Där ska utredas om han och styrelsen kände till avgasfusket. Bilden är från januari 2017 då Winterkorn vittnade inför förbundsdagens undersökningskommission. Foto: AP/Kay Nietfeld

Aktieägare hoppas på mångmiljardbelopp i ny process mot Volkswagen

Uppdaterad
Publicerad

Volkswagens aktieägare hoppas nu få kompensation för sina aktieförluster då avgasskandalen avslöjades. Rättegången som börjar på måndagen handlar om biljättens styrelse och koncernchef kände till fusket och då borde ha slagit larm för att förhindra förlusterna.

Det är 3 500 aktieägare som nu kräver skadestånd motsvarande 95 miljarder kronor i en rättegång i den nordtyska staden Braunschweig. De hävdar att Volkswagens styrelse redan 2008 haft kännedom om mjukvaran som möjliggjorde avgasfusket. De anser att företaget undanhållit information som ledde till ett aktieras på 40 procent då skandalen briserade.

Styrelsen ovetande

Volkswagens ledning anser att skulden ligger på enskilda ingenjörer och att styrelsen och dess koncernchef inte känt till fusket. Om rätten fastställer att dåvarande koncernchefen Martin Winterkorn känt till förhållandena kan han i sin tur bli stämd av bilföretaget.

Volkswagens utsläppsbluff

Miljarder i böter

Det var amerikanska forskare som upptäckte att Volkswagen utrustat miljontals bilar med mjukvara som släppte ut 40 gånger mer kväveoxid än de tillåtna nivåerna. Biltillverkaren erkände och vd:n Marin Winterkorn avgick men förnekade att han känt till fusket. VW har efter flera processer betalat miljarder i böter i olika omgångar.

USA-chefen i fängelse

En av företagets ingenjörer har fällts i amerikansk domstol och företagets USA-chef Oliver Schmidt dömdes till sju års fängelse och böter på 3,7 miljoner kronor.

Fakta: Detta har hänt i ”dieselgate”

2014

Forskare på det amerikanska West Virginia University upptäcker att vissa VW-modeller släpper ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av det skadliga ämnet kväveoxid väl ute på vägarna.

2015

Den 18 september anklagar amerikanska myndigheter Volkswagen för massivt utsläppsfusk. Den 22 september erkänner fordonsjätten att 11 miljoner dieselbilar världen över har utrustats med mjukvara som möjliggör fusket. VW-aktien rasar 40 procent och vd:n Martin Winterkorn avgår, men förnekar inblandning.

2016

I slutet av juni går Volkswagen med på en förlikning med amerikanska myndigheter. Uppgörelsen uppgår till 14,7 miljarder dollar och rör bland annat återköpsprogram och böter.

Den 8 december beslutar EU-kommissionen att ta till rättsliga åtgärder mot sju medlemsländer, däribland Tyskland, för att ha misslyckats komma till rätta med utsläppsfusk.

2017

I början av januari erkänner sig fordonskoncernen skyldig på tre punkter, inklusive bedrägeri i USA. Volkswagen går med på böter om 4,3 miljarder dollar. Senare samma månad meddelar tyska åklagare att en utredning om bedrägeri mot den tidigare vd:n Martin Winterkorn har upprättats. Han är vid tidpunkten redan misstänkt för marknadsmanipulation.

Den 1 februari går bildelstillverkaren Bosch med på att betala 330 miljoner dollar till drabbade amerikaner. Bolaget erkänner dock inte att några fel ska ha begåtts.

Under hösten döms en ingenjör på Volkswagen till 40 månaders fängelse av en domstol i Michigan, USA. Och VW-chefen Oliver Schmidt får sju års fängelse efter att ha erkänt sig skyldig till bedrägeri och brott mot miljölagar i landet.

2018

Den 23 februari visar fordonsjätten återigen vinstsiffror efter rekordhög försäljning.

I april häktas en i Porsches ledning för kopplingar till dieselskandalen.

Veckor senare åtalas Martin Winterkorn i USA efter anklagelser om att försöka tysta ner utsläppsfusket.

Den 18 juni häktas Audis vd Rupert Stadler i Tyskland, anklagad för bedrägeri och försök till undanröjning av bevis.

Källa: Reuters

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet