Från att Gabriella Kärnekull Wolfe var 15 till att hon var 19 år sålde hon sex via sociala medier. I samband med metoo startade hon organisationen Inte din hora för personer med erfarenhet av kommersiell sexuell exploatering. I dag är hon en av de starkare rösterna i debatten om prostitution.
– Vi är ständigt uppkopplade, vilket innebär att en person som säljer sex aldrig får en paus, man blir kontaktad av sexköpare hela tiden, även när man försöker ta sig ur prostitutionen. Köpare kan ha ens privata Facebook-konto och vet vad man heter på Instagram och Snapchat. Man kan ju blocka folk, men om det är hundratals är det svårt, säger Gabriella Kärnekull Wolfe.
Barn och unga särskilt utsatta på nätet
På sociala medier är också barn och unga särskilt sårbara, bland annat för att de är aktiva på de plattformarna, det är också stor skillnad mellan att sälja sex som vuxen och som barn, säger Gabriella Kärnekull Wolfe.
– När köparen och den som säljer är vuxna är det mer av en köp- och säljrelation, de köper sex och sen går man hem. Relationen mellan en vuxen köpare och en minderårig säljare blir mer av en kompisrelation. Mina köpare pratade med mig från morgon till kväll, de frågade hur jag mådde, hur det gick i skolan, om jag hade en pojkvän. De nästlar sig in i ens liv och man tror att de bryr sig. Man kan vara mer mottaglig för det när man är ung och sårbar och har ett självskadebeteende som jag hade.
Blir normaliserad
Enligt Gabriella Kärnekull Wolfe blir prostitutionen allt mer normaliserad, trots att det är olagligt.
– Det är inte konstigt att det normaliseras när den allmänna bilden är att det är ok för män att ta för sig av kvinnors kroppar. Redan i skolan tafsar killar på tjejer i skolkorridorerna och kompisarna skrattar bort det. Ser man kvinnor som verktyg för för sin sexualitet är det inte långt bort att betala för det. Därför är det viktigt att vi når ut till de som kan vara framtida sexköpare.
Hur gör man det?
– Vi måste jobba förebyggande och prata om sexuella handlingar mot betalning, till exempel i skolan. Föräldrar bör prata med sina barn om vad de gör på sociala medier och sociala medier-plattformarna bör ta ett större ansvar och informera och moderera, likväl som att polisen måste förbättra sina kunskaper.