Foto: TT

Kön och barnkläder – så gör butikerna

Uppdaterad
Publicerad

Efter en debattartikel om högklackade skor för treåringar debatteras nu könsstereotypa barnkläder. Hur gör tre av Sveriges klädkedjor, säljer de könsstereotypa kläder? Polarn och Pyret, Lindex och Ica har olika strategier.

I går skrev journalisten Joakim Lamotte en debattartikel om hur illa han tyckte det var att Coop sålde högklackade skor till treåringar. Coop fick massiv kritik i sociala medier och kort därefter bestämde sig kedjan för att återkalla skorna.

– Produkten är inte förenlig med våra värderingar och vi vill inte sälja barnkläder eller skor som bidrar till att befästa stereotypa könsroller, sa Louise Stephan, pressansvarig på Coop då.

Men hur tänker tre av de andra klädbutikerna? Polarn och Pyret, Lindex och Ica har tre helt olika strategier när det gäller kön och barnkläder.

Så gör Polarn och Pyret

Polarn och Pyret delar inte alls upp kläder efter kön, utan bara efter barnets ålder.

– Vi skapar bara kläder för barn, inte för en han, hon eller hen. Det har vi aldrig gjort, säger Anders Wiberg, vd på Polarn och pyret.

Så gör Lindex

På Lindex finns en tjej- och en killavdelning, tidigare fanns en gemensam yta för jeans, men eftersom jeansförsäljningen då försämrades placerades jeansen på tjej och killavdelningen igen.

– Vi har en kill- och en tjej-avdelning, men vi märker inte specifika plagg efter kön. Utbudet styrs av efterfrågan och vi inspireras också av de internationella trender som finns, säger Kaisa Lyckdal, pressansvarig på Lindex.

Så gör Ica

Ica har sedan ett par år tillbaka skrotat sin pojk- och flickindelning och inköpsorganisationen arbetar aktivt med könsfrågan.

– Vi har nu större bredd i vårt sortiment och det förs en dialog hela tiden. Vi köper även in kläder som är gröna och lila och inte traditionellt blå eller rosa.

Säljer könsstereotypa kläder bättre?

Polarn och Pyret: Det vet jag inte, eftersom vi inte säljer sådana kläder, men vi säljer bra.

Lindex: Vi har ingen sådan statistik.

Ica: Bebisblått och bebisrosa säljer väldigt bra. Men i övrigt är det svårt att säga.

Har ni märkt av att kunderna efterfrågar mer könsneutrala kläder?

Polarn och Pyret: Ja, det sker diskussioner i sociala medier och vi får fler positiva kommentarer nu.

Lindex: Nej, inte direkt. Vi finns på 16 marknader och generellt efterfrågar inte kunderna mer könsneutrala kläder.

Ica: De efterfrågar bredden och ingen har bett oss att återinföra kill- och tjejavdelningen.

HM vill inte svara på SVT:s frågor i ämnet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.