Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Erik Modig, forskare vid Handelhögsskolan, menar att konst är en bidragande faktor till ett företags framgång. Foto: SVT

Konst bra för företags anseende

Konst föder kreativitet och stärker företags anseende. Det menar en forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som i en ny bok sammanställt forskning kring konstens effekter på människor, företag och samhällen.

– Det som slog oss är att de positiva värdena finns på så många områden, allt från sjukvård och reklam till hur konstmuseum påverkar en stads utveckling, säger Erik Modig som har skrivit boken ”Värdet av konst” tillsammans med kulturskribenten Karolina Modig.  

Med boken vill författarna få politiker och näringsliv att omvärdera konsten, som ofta är bland det första att prioriteras ner i sämre tider.

– Man kanske ser konsten som ett överflöd, men vi ser konsten som något nödvändigt för ett företag. Och kanske särskilt i dåliga tider, då är den extra viktig för att stärka identiteten och stärka en innovationskraft i samhället, säger Erik Modig.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer