Enligt Biltemas ska deras elcykelbatterier hålla i tre till fem år, om de sköts rätt. Foto: SVT

Biltema: ”Många olika orsaker till att batterier slutat fungera”

Uppdaterad
Publicerad

Bland de reklamationsärenden som Biltema analyserat syns ingen röd tråd kring orsakerna till varför olika elcykelbatterier slutat fungera, enligt företaget. Så påståendet att det skulle finnas någon typ av inställning eller fabrikationsfel som får många batterier att sluta fungera i förtid är helt felaktigt enligt Biltema.

– Vid optimal skötsel håller ett batteri tre till fem år, skriver Biltemas pressansvarige Johan Gerdevåg till SVT:s konsumentredaktion Plus.  

Anledningen till att man inte skriver ut detta i elcyklarnas produktinformation är enligt företaget att antalet förväntade laddcykler varierar utifrån hur kunden använder cykeln. Men företaget skriver att man är positiva till idén om en branschstandard för att i framtiden kunna märka ut batteriernas förväntade hållbarhet. Man kommer redan nu försöka förtydliga batteriernas skötselråd.

Plus granskar elcyklar

”Följer alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut”

Gällande Hans Andersens batteri, som slutade ta laddning knappt två år efter köp, konstaterar Biltema att Allmänna reklamationsnämnden dömt till företagets fördel och att man alltid följer nämndens beslut.  

Företaget skriver också att det är svårt att uttala sig kring batterier man inte fått testa. Att butiken, enligt Hans Andersen, aldrig erbjöd sig att undersöka hans batteri kommenterar Biltema inte. Men i svaret till ARN skrev företaget att eftersom Hans batteri fungerat i två år, och varit använt under den tiden, så kan man inte se att batteriet skulle ha något fabrikationsfel.

Behöver testa batteriet för att bedöma felets orsak

Biltema skriver även till Plus att man starkt avråder från att låta personer som inte har tillgång till Biltemas special- och diagnosverktyg nollställa eller hantera batterierna. Detta eftersom Biltema annars inte kan garantera att batteriet är säkert att använda efter ingreppet.

Men vad krävs då för bevisning för att man som kund ska få igenom en reklamation av ett elcykelbatteri hos Biltema, enligt dem själva? På den frågan får vi inget tydligt svar, mer än att det är viktigt att kunden lämnar in batteriet så att Biltema får testa det, och bedöma varför det slutat fungera. Men exakt vilka test som görs, och vad som kan utläsas från dessa, svarar inte företaget på.

Beklagar lång väntetid på reservbatterier

Biltema beklagar att det varit olyckligt långa väntetider för att få tag på reservbatterier under vår och sommar, och förklarar detta med stor efterfrågan på både elcyklar och batterier, vilket lett till ovanligt långa leveranstider från deras leverantör. Enligt Biltema ska det nu gå bra att få tag på batterier igen.

Följ hela Plus granskning av problemen med elcyklar här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar elcyklar

Mer i ämnet