Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hur långt ska man behöva scrolla? Bedöm själv om orderbekräftelsen som Pluus-kunden Jörgen Hjälte fick är tydlig nog. Foto: Faksimil/SVT

Danska nätbutikerna: “Majoriteten förstår konceptet”

Uppdaterad
Publicerad

Att kunder kopplas till abonnemang i samband med rabatterade produktköp på nätet är ett relativt nytt affärsupplägg. Det kan vara orsaken till att vissa konsumenter missförstått konceptet, menar en talesperson för sajterna Pluus.se, Buuks.se och Sayve.se, efter klagomål från många svenska och danska konsumenter.

Närmare 1 600 konsumenter har sedan 2018 klagat till konsumentmyndigheter i Sverige och Danmark gällande de danskägda nätbutikerna Pluus, Buuks och Sayve, och deras gemensamma kundklubb. Majoriteten av klagomålen har inkommit under 2020 och 2021.

Återkommande i kritiken från konsumenterna är att de inte insett att betalningsuppgifterna som uppgetts för att göra vad de trodde var engångsköp, även skulle användas för autodebitering av en månadsavgift till sajternas kundklubb.

”Abonnemangsbaserad försäljning är relativt nytt, och därför finns risken att vissa konsumenter missförstår köpformen”, skriver nätbutikernas administrativa direktör Rasmus Andersen i ett mejl till SVT:s konsumentredaktion Plus.

”Lyckligtvis finner vi att våra medlemmar förstår konceptet i överväldigande grad och är nöjda med sina abonnemang.

“Försöker vara tydliga”

Enligt Andersen har man på flera sätt försökt göra det tydligt för konsumenterna att de rabatterade priserna på sajterna förutsätter medlemskap i en kundklubb.

”Bland annat på webbshoppens förstasida, i anslutning till alla priser och i samband med ”check out” och i den orderbekräftelse som skickas via mejl framgår de fullständiga medlemsvillkoren.”

Medlemskapet kostar 129 kronor per månad och enligt Andersen förbättrar man löpande informationen på sajterna.

Olika myndigheter – olika bedömningar

I Sverige har Allmänna reklamationsnämnden i flera fall bedömt att nätbutikerna varit tillräckligt tydliga mot kunderna. Men samtidigt har hundratals anmälningar till en annan svensk myndighet, Konsumentverket, lett till kontakter med den danska konsumentombudsmannen (Forbrugerombudsmanden), som i sin tur gjort motsatt bedömning.

Forbrugerombudsmanden har nu stämt nätbutikerna och vill att abonnemangsavtalen ogiltigförklaras och att både svenska och danska kunder kompenseras.

Nätbutikerna vill inte kommentera detaljer kring den pågående domstolsprocessen, men bestrider Forbrugerombudsmandens påståenden och anser att man följer rådande lagstiftning.

Plusredaktionens reportrar behöver din hjälp att ta granskningen av problematisk näthandel vidare. Foto: SVT

MISSA INTE: Tipsa Plus – och chatta om problematisk näthandel

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar näthandel

Mer i ämnet