– Enligt dansk lagstiftning har vi befogenhet att även tillvarata svenska konsumenters intressen i ett sådant här rättsfall, säger Christina Toftegaard Nielsen, den danska motsvarigheten till Konsumentombudsmannen.
På sajterna Pluus.se, Buuks.se och Sayve.se säljs böcker och en rad andra prylar. Vad många konsumenter dock inte insett när de köpt produkter i nätbutikerna är att de samtidigt blivit medlemmar i sajternas kundklubb, till en månadskostnad av 129 kronor.
Missnöjda konsumenter menar att det saknats begripliga avtalsbekräftelser och tydliga indikationer på att de blivit medlemmar i en förmånsklubb vars avgift senare autodebiterats från deras konton.
Över tusen klagomål
Svenska och danska konsumentmyndigheter har sedan 2018 tillsammans fått in närmare 1 600 klagomål mot de tre sajterna, som alla har samma danska ägare.
– Vi har noterat mängden anmälningar och klagomål och därför valt att kontakta den danska konsumentombudsmannen. Vår bild är att det är det mest effektiva sättet att komma till rätta med utländska bolag, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.
Polisanmälda och stämda i domstol
Danska konsumentombudsmannen (Forbrugerombudsmanden) har polisanmält sajterna för vilseledande marknadsföring och stämt dem i domstol.
– Det är viktigt att det inte ska löna sig att driva den här typen av verksamhet där man inte tydligt upplyser om ett abonnemang som kostar pengar, säger Christina Toftegaard Nielsen.
– Det är bakgrunden till att vi har tagit fallet till domstol, med krav på att företagen ska återbetala alla abonnemangsavgifter till konsumenterna både i Danmark och Sverige.
Forbrugerombudsmanden anser att konsumenterna inte har gett ett aktivt samtycke till själva abonnemanget och att avtalen därmed är ogiltiga. Enligt myndigheten har sajterna gjort vissa förändringar med tiden, men inte tillräckliga.
På rätt sida lagen?
I ett mejl till SVT:s konsumentredaktion Plus betonar sajternas administrativa direktör Rasmus Andersen att nätbutikerna upplyser om medlemsavgiften på flera ställen.
I sitt svar till den danska domstolen hänvisar sajternas företrädare också till flera beslut från svenska Allmänna reklamationsnämnden (ARN), där nämnden bedömt deras kommunikation som tillräckligt tydlig.
ARN:s beslut är inte juridisk tvingande. I november ska den danska domstolen spika ett datum för rättegången mot säljsajterna.
Fotnot: Efter att Forbrugerombudsmanden nyligen kontrollerade sajterna har nätbutikerna gjort smärre förändringar på beställningssidorna., som myndigheten ännu inte tagit ställning till.
MISSA INTE: Tipsa Plus – och chatta om problematisk näthandel