Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Så känner Jörgen Hjälte om hur han behandlats som kund av det danska företaget. Foto: Lars Persson, SVT

Nätbutiken drog pengar från Jörgens konto utan hans vetskap

Uppdaterad
Publicerad

Jörgen Hjälte trodde att han köpt ett billigt brädspel på nätet, men nio månader senare upptäckte han att företaget dragit pengar från hans konto varje månad. Spelköpet hade aktiverat ett medlemskap som i slutändan kostade honom över tusen kronor.

I slutet av 2020 ville Jörgen Hjälte från Munkedal köpa ett brädspel. Han sökte på nätet och hittade spelet i nätbutiken pluus.se.

– Det kom fort, och billigt var det. Till en början, säger Jörgen Hjälte till SVT:s konsumentredaktion Plus.

I samma veva bytte Jörgen bank, men behöll även sitt gamla bankkonto. När han nio månader senare tittade till det fick han en rejäl överraskning.

Drog 129 kronor varje månad

Utan att han hade märkt det hade det danska företaget bakom pluus.se dragit 129 kronor varje månad.

Företaget anser nämligen att Jörgen i och med sitt spelköp även accepterat ett medlemskap i deras kundklubb, där medlemmar får köpa produkter till lägre pris. Den första medlemsavgiften debiterades dock inte samtidigt som spelet, utan först sju dagar senare, och Jörgen upplever inte att det automatiska medlemskapet framgått tillräckligt tydligt.

– För mig så verkar det som att de försöker mörka att det är medlemsavgiften som de är ute efter. Ju fler inaktiva medlemmar de har desto mer pengar tjänar de, säger Jörgen.

Enligt företaget beror skillnaden i debiteringsdatum på att kunden får tio avgiftsfria dagar i början av sitt medlemskap.

Nätbutiken stämd i domstol

Jörgen Hjälte är långtifrån ensam om sin kritik. Svenska och danska konsumentmyndigheter har sedan 2018 tagit emot en stor mängd klagomål om pluus.se och dess systersajter. Den danska konsumentombudsmannen har nu stämt sajterna i domstol med krav om återbetalning till både svenska och danska konsumenter.

Sajternas talesperson vill inte kommentera detaljer som rör domstolsprocessen men betonar att Jörgens abonnemang avslutats på hans önskan och att man anser sig informera tydligt om medlemsavgiften.

– Bland annat på webbshoppens förstasida, i anslutning till alla priser och i samband med ”check out” och i den orderbekräftelse som skickas via mejl framgår de fullständiga medlemsvillkoren, skriver företagets administrativa direktör Rasmus Andersen i ett mejl till SVT.

Exakt hur sajten såg ut när Jörgen gjorde sitt köp är oklart, men företaget uppger att man kontinuerligt förbättrat hemsidan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hur långt ska man behöva scrolla? Bedöm själv om orderbekräftelsen som Pluus-kunden Jörgen Hjälte fick är tydlig nog. Foto: Faksimil/SVT
Plusredaktionens reportrar behöver din hjälp att ta granskningen av problematisk näthandel vidare. Foto: SVT

MISSA INTE: Tipsa Plus – och chatta om näthandel

  1. Sök på nätet och se vad andra konsumenter har skrivit om företaget.
  2. Kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget ifall du skulle vilja klaga eller skicka tillbaka någonting.
  3. Leta noga efter totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du ingår avtal.

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar näthandel

Mer i ämnet