Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Adam Johansson i Bergom har faktakollat sin bredbandsleverantörs ”upparbetade kostnader”. Foto: SVT

Bredbandskunden Adam: ”Det känns som de ljuger”

Publicerad

För över ett år sedan fick Adam Johansson och hans grannar utanför Matfors besked från sin fiberleverantör att företaget höll på att söka tillstånd och markavtal i området. Ett år senare vill företaget inte berätta vilka tillstånd de fått, och när Adam kontrollerar hittar han inga godkända tillstånd alls i sitt område.

–Det känns ju som de ljuger. Alternativt att kundtjänsten fått ett manus att “ge det här beskedet och hoppas på det bästa”, säger Adam Johansson till SVT:s konsumentredaktion Plus. 

När Adam i januari fick veta att hans fiberanslutning skulle försenas med över ett år ville han häva avtalet med Ip Only för att kunna välja en annan leverantör. Men Adam, liksom flera av hans grannar, fick till svar att det skulle kosta 6 900 kronor då företaget redan tagit byggbeslut i området.

Påstod sig ha höga upparbetade kostnader i området

Adam opponerade sig mot avgiften och ville veta vilka tillstånd företaget fixat.  

–Kostnaden skulle tas för att de har höga upparbetade kostnader i samband med projektering och tillståndsansökan. De svarade aldrig på vilka tillstånd de hade. 

Redan i januari 2018 hade företaget meddelat att de hade börjat söka tillstånd och markavtal samt att byggstart planerades till sommaren 2018. När inget hände började Adam och hans granne i januari 2019 kolla upp vilka tillstånd företaget egentligen sökt. Och de hittade ingenting hos varken Trafikverket, kommunen eller de lokala markägarna. 

–Jag tycker det är fruktansvärt risigt gjort, säger Adam.

Företaget ville inte svara på vilka tillstånd de sökt

När han återigen kräver besked från kundtjänsten får han följande svar: Vad jag kan se har vi skickat in två tillstånd till trafikverket och fått dom godkända. Vi har ingen skyldighet att lämna ut några nummer eller liknande.

Det enda SVT:s konsumentredaktion Plus, som granskar fiberutbyggnaden, hittar är tillstånd för att dra fiber under järnväg. Men det ligger över en halvmil bort fågelvägen från Adam. Företaget själva menar att det rör sig om ett missförstånd.

–Vår kundservice hanterar samtal med hundratals kunder varje vecka men i något fall kan det naturligtvis uppstå missförstånd, och detta är ett av de fallen. Vi beklagar detta, skriver företaget till Plus.

För att få igång fiberbygget har kommunen gett grönt ljus till ett kommunalägt fiberbolag att bygga i området, men många tvekar att byta leverantör och då riskera en straffavgift från Ip Only.

Adams granne Lari Salminen tycker att det är skamligt att företaget kräver avbeställningsavgift trots att de  själva medgett att de inte kommer hinna klart inom kontraktstiden på 24 månader.

–Vi är omkring 80 hushåll som skulle krävas på 6 900 kronor. Jag vill veta vart de ska gå och vad står de för?

Uppdatering: Efter Plusredaktionens granskning och den här artikelns publicering har Ip Only sett över Adam Johanssons fall och låtit Adam och hans grannar lämna avtalet kostnadsfritt.

Följ hela granskningen här – och tipsa Plus reporter.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bredband

Mer i ämnet