Anna Carlén, vd Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Foto: TT & Patrik Carlén

Elbolagen sticker ut: ”Många och allvarliga klagomål”

Uppdaterad
Publicerad
Hundratals elkonsumenter har skickat in klagomål på Axilia och Nordisk Krafthandel, enligt Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

I Plusredaktionens pågående granskning av elbolag berättar vi om bland andra Mikael Bergkvist, som ofrivilligt fick sitt elavtal flyttat av både Axilia och Nordisk Krafthandel.

– Jag upplever att företagen har många och allvarliga klagomål, säger Energimarknadsbyråns vd Anna Carlén till SVTs konsumentredaktion Plus.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå, förkortat Energimarknadsbyrån, ger oberoende vägledning för konsumenter och småföretagare inom el- och gasmarknadsområdet. De får bland annat in ärenden från Konsumentverkets tjänst ”Hallå Konsument”.

I slutet av 2017 började klagomål strömma in gällande fullmakter och avtal med Nordisk Krafthandel AB, Svensk Kraftrevision AB, och från årsskiftet 2018-2019 även Axilia AB.

– Det är många klagomål, några hundra i alla fall, säger Anna Carlén.

Liknande historia

Exakt statistik kan Energimarknadsbyrån inte lämna ut. Men i de klagomål som inkommit berättas ungefär samma historia enligt Anna Carlén.

– Ofta handlar det om att man fått ett brev om att man ska få ett elavtal med Nordisk Krafthandel eller Axilia, och att en fullmakt har använts för att teckna avtalet, säger hon.

Enligt Anna Carlén berättar de som kontaktar Energimarknadsbyrån att de inte känner igen att man skulle ha tecknat en fullmakt som ger någon rätt att teckna elavtal i deras ställe. De berättar också att de upprepade gånger försöker kontakta elbolaget för att ifrågasätta avtalet, men kommer inte fram och får inte svar på mejl.

Vissa har fått tag på de fullmakter som använts, och enligt Anna Carlén visar dokument som Energimarknadsbyrån tagit del av att fullmakterna gäller annat än avtalstecknande. I vissa fall har fullmakterna också löpt ut eller har överlåtits på ett sätt som inte tillåts enligt fullmakten.

Fullmakten som företagen hänvisar till har i många fall tecknats flera år tidigare med Svensk Kraftrevision – ett bolag som begärdes i konkurs 2017. Avtal tecknade med hjälp av de i många fall nu ogiltiga fullmakterna har dessutom gett högre elpris, med dyra brytavgifter.

– Det blir höga kostnader både om man stannar i avtalet – eller det påstådda avtalet – och om man bryter det, säger Anna Carlén.

Tillsatt extern utredning

Axilia skriver i ett mejl till Plus att de ser allvarligt på kritiken mot bolaget: ”Därför har Axilia tillsatt en extern utredning och kan inte kommentera vidare innan den utredningen är klar. Bolaget har i relation till kundstock inte fler klagomål än vad som är normalt i branschen”.

Axilia skriver också att de har gjort uppköp av kunder från andra elbolag och elmäklare: ”Får vi reda på att ett avtal kan vara tvistiga gör vi en utredning av ärendet och visar sig något vara felaktigt så ska det skyndsamt rättas till”.

Guide på hemsida 

För att avlasta trycket på sin telefonrådgivning publicerade Energimarknadsbyrån i höstas en guide på sin hemsida med information till konsumenter och småföretagare om vad som gäller och hur man återkallar en fullmakt. Den har haft nästan 1 000 unika sidvisningar sedan dess.

– Cirka 150 personer totalt har ringt eller mejlat för att få svar kompletterande frågor. Klagomålen om ogiltiga fullmakter gäller Nordisk Krafthandel och numera även Axilia. Det här är alltså inget problem som gäller många olika företag, säger Anna Carlén.

Ber om ursäkt

Energimarknadsbyrån har sammanställt en rapport med alla klagomål som de har skickat till Nordisk Krafthandel. Sedan den 22 februari är Nordisk Krafthandel listade på Svensk Handels varningslista.

Marie Larsson på Nordisk Krafthandel skriver i ett mejl till Plus:

”Nordisk Krafthandel har under 2017 slutit avtal med en elmäklare och har fått kunde med både gamla och nya fullmakter. Bolaget gjorde en bedömning av dessa fullmakter var giltiga. (…) Vi har i efterhand kommit fram till att vi brustit i vår hantering och inte haft tillräckligt tydlig information till kunder och för detta kan vi bara be om ursäkt”.

”Ansvar att kontrollera fullmakten”

– Om man agerar med stöd av en fullmakt har man ansvar att kontrollera att den gäller, säger Anna Carlén.

Personer som Energimarknadsbyrån varit i kontakt med vittnar också om att det förekommer hot om att elen ska stängas av när fakturor bestrids. Men så får det inte gå till enligt ellagen och avtalsvillkor.

– Om en tvist inte kan lösas mellan företag och ”kund” måste den alltså först avgöras i domstol innan frånkoppling eventuellt kan genomföras. Det är därför Nordisk Krafthandels agerande är så allvarligt, säger Anna Carlén.

Har du råkat ut för något märkligt med ditt elavtal? Tipsa Plus reporter – och följ den pågående granskningen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar elbolag

Mer i ämnet