Ellos transporterade stolar helt i onödan

Uppdaterad
Publicerad

Maria Carlsson från Göteborg beställde fyra stolar från Ellos men informerades inte om att hon kunde ha fått rabatt. Istället för att justera priset skickade Ellos nya stolar och bad Maria skicka tillbaka de första.

I april beställde Maria Carlsson fyra stolar från Ellos för cirka 4.500 kronor, via deras kundtjänst på telefon. Senare samma dag upptäckte Maria att hon hade kunnat få 25 procent i rabatt. 

Maria ringde då tillbaka till Ellos, som sa att de inte kunde dra av rabatten i efterhand. 

– Det måste ju vara hur lätt som helst att göra en sådan ändring, säger Maria Carlsson till Plusredaktionen. 

Istället uppmanades hon att göra en ny beställning för att kunna nyttja rabatten, samt att skicka tillbaka de första fyra stolarna. 

– Det tyckte jag lät jättebökigt.

Säger sig värna om miljön 

Ellos hemsida skriver företaget om vikten av att värna miljön. Bland annat står följande: 

”För att minska miljöpåverkan fokuserar vi på... [att] minska koldioxidutsläppen från varutransporter och resor”. 

Maria Carlsson tycker att hanteringen av det här ärendet rimmar illa med Ellos hållbarhetsmål.

– Först blev jag irriterad, men nu tycker jag bara att alltihop är komiskt. Det är ju inte alls effektivt att skicka stolar fram och tillbaka, säger Maria Carlsson. 

Ellos: ”Vi har gjort fel” 

Katja Widlund, Customer Relations Manager på Ellos, svarar på Plusredaktionens frågor via mejl. Hon konstaterar att Maria borde ha fått samma rabatt vid beställningen på telefon som om hon hade beställt på nätet. 

Men varför kunde inte Maria få ändra sin beställning istället för att fyra stolar skulle transporteras över landet i onödan?

– I detta fall verkar det som att vi har gjort fel och det ska vi självklart se över och säkerställa att det inte händer igen, skriver Katja Widlund. 

Hur ser ni på kritiken att det som hänt i det här fallet stämmer dåligt överens med era hållbarhetsmål?

– Vi arbetar fokuserat med hållbarhet och detta ärende är såklart olyckligt utifrån ett miljöperspektiv. Vi strävar mot att bidra till en hållbar framtid genom att använda naturresurser mer effektivt och minimera den negativa miljöpåverkan från vår verksamhet. 

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.