Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Gunilla Rosenhall och hennes man Folke ville inte alls ta emot telefonsamtalet från Seniortelefoni. Foto: TT/SVT

Fastnade i nytt telefonavtal – trots NIX

Att vara ansluten till NIX-registret är ingen garanti för att slippa telefonförsäljare. För Folke och Gunilla Rosenhall i Söderhamn ledde ett oönskat samtal till hot om en faktura på 1.800 kronor och inkasso.

– Seniortelefoni sa att ”det är er skyldighet att tala om att ni är med i NIX”, säger Gunilla Rosenhall.

Paret Rosenhalls telefon var ansluten till NIX-registret, vilket innebär att du spärrar din telefon för oönskade samtal i marknadsförings-, försäljnings- och insamlingssyften.

Men enligt företaget Seniortelefoni Sverige AB räckte det alltså inte med att vara med i NIX-registret. Kunden var även skyldig att meddela att de fanns i NIX-registret när en telefonförsäljare ringer upp.

– Då visste jag inte vad jag skulle säga, för det är väl inte vi som ska tala om för Seniortelefoni att vi är med i NIX. Det ska väl de hålla reda på själva, säger Gunilla Rosenhall.

SVT Play: Plus granskar NIX

Ville inte ingå avtal på telefon

Det var i december 2016 som Folke Rosenhall fick ett samtal från Seniortelefoni Sverige AB, som ville att han skulle teckna ett nytt telefonabonnemang.

– Jag var inte beredd på något sånt, men telefonförsäljaren satte igång och prata. Under samtalet sa jag att jag tar inte ett abonnemang på det här sättet, utan jag vill ha ett papper att skriva på, och det får du skicka till mig, berättar Folke för Plus.

– Men det kom aldrig några papper.

Istället kom det räkning på 400 kronor från Seniortelefoni. Gunilla Rosenhall skickade tillbaka räkningen till företaget och skrev att de bestred räkningen, samt att de hade anmält företaget till Konsumentverket och att deras telefon var ansluten till NIX-registret.

Det var då hon fick veta av Seniortelefoni att företaget ansåg att det var kundens egen skyldighet att tala om att han var med i NIX-registret.

LÄS MER: Konsumentministern: ”Ingå inga avtal på telefon”

Hotade med inkasso

Efter att paret Rosenhall bestridit fakturan så hotade Seniortelefoni även med att skicka en ny faktura på 1800 kronor, och om de inte fick betalt så skulle ärendet gå vidare till inkasso.

Folke Rosenhall beskriver hur han och frun Gunilla har bråkat med Seniortelefoni i över en månad om fakturorna.

– Jag har haft väldiga gräl med Seniortelefoni via telefon, säger han.

I samband med att Folke Rosenhall begär ut ljudfilen från när avtalet tecknades med Seniortelefoni, så kontaktar även Plus företaget för en intervju.

Då meddelar Seniortelefoni plötsligt att företaget bryter avtalet med paret Rosenhall och makulerar fakturorna.

– Det är kanonbra att Seniortelefoni ändrade sig och bröt avtalet. Men det är helt fel att man kan göra på det här sättet, det borde vara förbjudet, säger Folke Rosenhall.

LÄS MER: Seniortelefoni: ”Det är vårt ansvar att hålla koll på NIX-registret”

Se mer av Plus granskning av telefonförsäljning den 14 mars: Plus i SVT Play.

NIX

Visa

NIX-Telefon, även kallat ”Nix-registret” eller NIX, är ett privatägt svenskt register i vilket konsumenter kan spärra sina telefonnummer mot oönskade telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- och insamlingssyfte. NIX-Telefon säljer uppgifterna vidare till företag mot en avgift, men tar inte ut någon avgift av konsumenter som vill registrera sitt telefonnummer i NIX.

SE MER: Plus granskar NIX

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Telefonförsäljning

Mer i ämnet