Under den ett-års-period som Plusredaktionen har undersökt har över 100 handlare av begagnade bilar valt att inte följa ARN:s beslut. 12 av dem har gjort så vid upprepade tillfällen. Foto: SVT

Här är bilhandlarna som struntar i att kompensera sina kunder

Publicerad

Plusredaktionen har sammanställt vilka handlare av begagnade bilar som vid upprepade tillfällen struntat i att kompensera sina kunder, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) beslutat att de bör göra det.

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat försäljning av begagnade bilar, som är ett stort och återkommande problem för många konsumenter.

Många har hört av sig till redaktionen med tips om olika bilhandlare över hela landet. Men vilka beter sig egentligen allra sämst mot sina kunder?

”Viktigt att företag följer besluten”

Ett sätt att svara på den frågan är att titta på vilka som vid upprepade tillfällen har valt att strunta i beslut från ARN, den myndighet som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag.

– Det är viktigt att företag följer nämndens rekommendationer, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

– När det gäller just bilköp så är man som konsument i underläge och väldigt mycket i händerna på vad som sägs vid köpet. Då är det särskilt viktigt att det finns någonstans att vända sig till med sina klagomål.

12 företag det senaste året

Plusredaktionen har sammanställt alla företag som mer än en gång det senaste året inte följt nämndens beslut och därmed försatt sina kunder i en situation där de behöver driva en domstolsprocess för att få rätt.

Det visar sig att 12 företag, som vid den här artikelns publicering fortfarande var aktiva, tar sig in på den listan. Finns de där du bor? Svaret hittar du nedan.

Tipsa Plus: Har du också hamnat i trubbel när du köpte begagnad bil? Hjälp Plusredaktionen att föra granskningen vidare.

Fotnot #1: I samtliga fall nedan har ARN gjort en egen uppföljning som visar att företaget inte valt att kompensera kunden. ARN-besluten är alla fattade under perioden 5 oktober 2017 till och med 5 oktober 2018.

Fotnot #2: Plus egna uppföljningar av den här artikeln visar att några av företagen till slut ändå på ett eller annat sätt kompenserat kunderna. Detta redovisas nedan, och därför är också vissa bilhandlares namn borttagna från listan.

Autocompany, Vänersborg

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut två gånger det senaste året. I inget av fallen har företaget valt att ge sin version när ARN kontaktat dem.

I det ena ärendet ger ARN kunden rätt att häva hela köpet. Det andra handlar om reparation av bilens centrallås.

Till Plusredaktionen säger företaget att de har kompenserat kunderna, men åtminstone den ena kunden förnekar att så skett (den andra har inte gått att nå). Företaget påstår sig ha bevis för att de har kompenserat kunderna, men vägrar att dela med sig av den.

Autosolid, Hörby

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut två gånger det senaste året. I inget av fallen har företaget valt att ge sin version när ARN kontaktat dem.

I det ena fallet ger ARN konsumenten rätt till ersättning för flera olika reparationer. I det andra fallet bedöms kunden ha rätt att häva hela köpet.

Plusredaktionen har sökt företaget men inte fått något svar på frågor om varför de inte har följt ARN:s beslut.

Autostradale, Södertälje

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut två gånger det senaste året. 

Det ena fallet gäller en bil som enligt annonsen skulle ha så kallad luftfjädring, något som bilen sen visade sig inte ha. Företaget hävdar att det handlar om ett skrivfel i annonsen, något som firman har en friskrivning runt. Firman menar också att kunden borde ha upptäckt att fjädringen saknas, men det håller inte ARN med om. Nämnden menar att kunden saknar undersökningsplikt samtidigt som företaget har upplysningsplikt. ARN uppmanar företaget att åtgärda felet. 

Det andra fallet gäller ett fel på kopplingen som kunden upptäckte efter köpet. Firman menar att de friskrivit sig från fel som kan uppstå, något som ARN inte håller med om. Generella friskrivningar saknar verkan och därför bör firman ersätta kunden för de kostnader hon haft för att rätta till felet. 

Plusredaktionen har sökt Autostradale för en kommentar men ännu inte fått något svar.

B Bilmotor, Göteborg

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut sex gånger det senaste året. I inget av fallen har företaget valt att ge sin version när ARN kontaktat dem. 

I tre av fallen ger ARN kunderna rätt att häva köpen. Övriga fall handlar om ersättning av bilnyckel, reparation av trasiga bromsar och reparation av en trasig växellåda.

Sedan Plus inlett den här granskningen har företagets hemsida försvunnit och företaget svarar inte när redaktionen söker dem. Företaget verkar dock inte vara försatt i konkurs.

Bilhandlare #5

Visa

Hade vid artikelns publicering struntat i att följa ARN vid två tillfällen. Efter att Plus följt upp ytterligare en gång har en ny medarbetare hos bilhandlaren medgett att företaget sköts dåligt tidigare och har nu kompenserat flera missnöjda kunder.

Car city, Kalmar

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut två gånger det senaste året. I inget av fallen har företaget valt att ge sin version när ARN kontaktat dem.

I det ena fallet ger ARN kunden rätt att häva hela köpet. I det andra fallet vill kunden ha ersättning för reparationer av bland annat dålig lackering och trasiga säten.

Till Plusredaktionen säger företaget att de har kompenserat kunderna, men båda kunderna förnekar detta och säger att de inte haft kontakt med företaget sedan innan ARN blandades in.

Bilhandlare #7

Visa

Vid ARN:s uppföljning hade inte de två missnöjda kunderna kompenserats, men Plusredaktionens senare uppföljning visar i det ena fallet så har parterna kommit till förlikning i tingsrätten.

Bilhandlare #8

Visa

Sedan den här artikelns publicering har en bilhandlare som vid två tillfällen struntat i att följa ARN:s beslut ändrat sig och valt att kompensera kunderna.

FM motor, Växjö

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut två gånger det senaste året.

I ett av fallen har företaget inte valt att ge sin version när ARN kontaktat dem. Företaget rekommenderas att ersätta för diverse reparationer.

Det andra fallet rör en bil som levererades med endast en nyckel. Köparen vill att företaget betalar för en till nyckel, men företaget menar att köparen visste att det bara fanns en nyckel. ARN anser att för en bil av aktuell ålder så bör en bil levereras med två nycklar om inte annat uppges av säljaren och ger därför kunden rätt till ersättning för en ny nyckel.

Till Plusredaktionen säger företaget att fallet med nyckeln också rör ett par vinterdäck och att de inte är överens med kunden. Kunden vill att de ska betala för återlämnandet av däcken, men eftersom de inte är överens i denna del av tvisten vill företaget inte heller kompensera för nyckeln.

I det andra fallet, där ARN beslutat att kunden har rätt till att häva köpet vägrar företaget gå med på det. Till Plusredaktionen säger företaget att beslutet är felaktigt.

Bilhandlare #10

Visa

Vid ARN:s uppföljning hade inte kunderna kompenserats, men Plusredaktionens senare uppföljning visar i det ena fallet så har detta gjorts, och i det andra fallet har parterna kommit till förlikning i tingsrätten.

Mir Bilar, Eskilstuna

Visa

Bilhandlaren har struntat i ARN:s beslut två gånger det senaste året. 

I det ena fallet har kunden upplevt motorfel, som företaget försökt åtgärda men inte kunnat identifiera. Kunden vill häva köpet men företaget menar att bilen inte var felaktig vid leveransen och att bilen sålts i befintligt skick. ARN skriver i sitt beslut att en säljare ansvarar för fel som fanns vid leveransen och att företaget inte ens försökt bevisa att så inte var fallet här. De menar därför att kunde bör få häva köpet. 

Det andra fallet rör en felaktig mätarställning, som ARN anser vara så väsentlig att kunden bör få häva hela köpet. Företaget menar att de alltid kontrollerar att mätarställningen på bilarna de säljer är korrekt och att kunden borde ha kontaktat företaget direkt, istället för att vända sig till en annan verkstad. 

Plusredaktionen har sökt företaget men inte fått något svar på frågor om varför de inte har följt ARN:s beslut.

Bilhandlare #12

Visa

I januari 2019 bytte företaget ägare. Den ena kunden har dock ännu inte kompenserats enligt ARN-beslutet och i det andra ärendet så pågår just nu en tingsrättsförhandling.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar begagnad bil

Mer i ämnet