Matilda Norrman på Konsumentverket och Marcus Isgren på Allmänna reklamationsnämnden är medvetna om problemen kring utländska biljettsajter. Foto: Konsumentverket / Gabriel Liljevall

Konsumenter kan tvingas betala för biljetter trots falsk marknadsföring

Uppdaterad
Publicerad

Information om evenemangsbiljetter som säljs på nätet får inte vara felaktig eller vilseledande, eftersom det strider mot marknadsföringslagen. Men konsumenter som lurats kan ändå tvingas betala för sina biljetter.

– Det beror på att själva biljettköpet, avtalet mellan kund och företag, styrs av en annan lag och faller under civilrätt, förklarar Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket.  

Hon förklarar även att man som konsument är skyldig att läsa användarvillkor och all information som finns på biljettförsäljningssajten.

Måste följa avtalets villkor

– Om du har köpt en biljett, och om det framgår i villkoren att du inte kommer att få den förrän en viss tid innan arrangemanget, så är du tvungen att betala om du får biljetten inom utlovad tid.

Konsumentverket vill inte kommentera de uppgifter som framkommit i Plus granskning av biljettsajten Viagogo.

– Vi kan inte uttala oss i enskilda fall. I så fall krävs att vi gjort en egen utredning, säger presschef Hans Lundin.   

Vilseledande marknadsföring kan anmälas till Konsumentverket, som i sin tur kan driva en process mot företaget i marknadsdomstolen. I Viagogos fall så har Konsumentverket satt upp företaget på sin varningslista.

Eftersom bolaget är registrerat i Schweiz har man även informerat den schweiziska konsumentmyndigheten om de problem som svenska konsumenter upplevt.

Vanligt att utländska företag struntar i ARN

Om man som konsument anser att man inte fått det som utlovats vid biljettköpet, och inte får gehör från företaget, så kan tvisten anmälas till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).  

Men oddsen att det ska ge någon effekt är tyvärr små. Majoriteten av ärendena mot Viagogo som hittills inkommit till nämnden har inte prövats i sak, utan avvisats då det utlandsregistrerade företaget inte svarat på anmälan.

– Vi har begränsade resurser, och historiskt har det inte gett någon effekt när vi gått vidare till beslut i den här typen av fall mot utländska företag. Företagen har ändå inte följt vår rekommendation, säger ARN:s chef Marcus Isgren.  

Isgren säger dock att det pågår en diskussion på ARN om huruvida man borde gå vidare med den här typen av anmälningar i högre grad än man gör idag, i takt med att e-handeln ökar.  

Mellan 2012 och 2018 tog nämnden emot totalt 58 anmälningar mot Viagogo. Endast i ett fall svarade Viagogo nämnden.

Plus har sökt Viagogo men företaget har inte svarat på frågor om det test av biljettsajten som redaktionen gjort.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar andrahandsbiljetter

Mer i ämnet