Konsumentministern: ”Ingå inga avtal på telefon”

Uppdaterad
Publicerad

I väntan på att ett lagförslag om krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning uppmanar konsumentminister Per Bolund alla konsumenter att vara försiktiga när telefonförsäljare ringer.

I juni 2015 slog en statlig utredning fast att ett krav på skriftliga avtal skulle underlätta för konsumenten att sätta sig in i vad avtalet faktiskt går ut på. Enligt utredningen skulle därmed antalet konsumenter som känner sig lurade minska. 

Sedan utredningen presenterades har det inkommit över 2 500 anmälningar på telefonförsäljning till Konsumentverket. Antalet klagomål och frågor under samma tid var över 10 000. 

Telefonförsäljning

Konsumentminister Per Bolund (MP) vill nu agera eftersom han ser stora problem med telefonförsäljning.  

– Många upplever att det är en aggressiv situation och att man är ganska oskyddad som kund, det är inte acceptabelt. 

Trots att en statlig utredning visat på att ett krav på skriftliga avtal skulle gynna konsumenten så dröjer ett lagförslag. Varför? 

– Det finns väldigt olika synpunkter ute i samhället från olika aktörer. Det är en så stor fråga så att det är väldigt många departement inom regeringskansliet som är inblandade. Det tar ibland att komma överens. 

– Men nu är vi överens och kommer att lägga fram ett skriftlighetskrav, och det är ju jag väldigt glad för. Det är det bästa sättet som vi kan agera på för att skydda konsumenten. 

LÄS MER: 6 av 8 partier ställer sig positiva till skriftliga avtal

När lägger ni fram ett förslag? 

– Vi kan inte säga exakt tidplan för det, men nu har vi kommit så långt att vi har kommit överens om att införa skriftlighetskrav så fort som det bara är möjligt. 

Tror du att statistiken kommer att se annorlunda ut om du får igenom ditt lagförslag? 

– Jag är övertygad om att det kommer att vara färre missnöjda konsumenter, att de som går med på de här avtalen och skriver under har fått chansen att gå igenom och titta på alla detaljer och fundera på om det här är ett avtal som jag vill gå in i. 

Vår enda spärrtjänst Nix har ju kanske inte varit så välfungerande som vi trodde. Så innan en lagändring är på plats, hur ska man göra för att undvika att bli drabbad som konsument? 

–  Till att börja med ska man vara skeptisk, och inte gå med på avtal över telefon överhuvudtaget, men också försöka ta hjälp om man känner sig osäker. Vi har konsumentvägledning i de allra flesta kommuner, vi har ett Konsumentverk som kan bistå med kunskap. Använd de resurser som finns tillgängliga.

LÄS MER: Fastnade i nytt telefonavtal – trots NIX

Se hela intervjun med konsumentminister Per Bolund den 14 mars, i Plus i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet