Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket, förväntade sig att företaget skulle bemöta myndighetens kritik. Istället fick han själv det kritiserade brevutskicket. Foto: SVT/Konsumentverket

Konsumentverket varnar för Svenskt fordonsskydd – även myndighetens jurist fick vilseledande utskick

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket varnar för Svenskt fordonsskydd, som trots tidigare kritik fortsatt att skicka ut vilseledande garantierbjudanden till svenska bilägare. Företaget har inte svarat på myndighetens kritik – däremot fick juristen som granskat bolaget själv hem felaktiga reklampåståenden under våren.

Plusredaktionen har tidigare berättat om Svenskt fordonsskydd, som skickar ut brev till svenska bilägare med påståenden om att företaget kan förlänga deras bilgarantier.

Men enligt Konsumentverket strider reklamutskicken mot marknadsföringslagen. Detta då det inte tydligt framgår att det rör sig om ett erbjudande om en ny garanti och ett bindande abonnemang på ett år, till en kostnad på totalt över 2 000 kronor.

Brevet har stora likheter med en faktura vilket har gjort att många konsumenter vilseletts till att betala utan att inse att de samtidigt ingått ett abonnemang.

Erbjudandet från Svenskt fordonsskydd kritiseras bland annat för att det liknar en faktura.

På varningslista

Konsumentverket har fått in över 800 anmälningar mot företaget sedan april 2020, varav majoriteten under 2021. Sedan augusti 2020 har myndigheten utan framgång försökt nå företaget, som nyligen placerats på Konsumentverkets varningslista.

Sedan myndigheten sökte den första kontakten med företaget har anmälningstakten dessutom ökat, och bolaget är nu ett av årets mest anmälda.

– Vi tycker det är allvarligt, säger Gustaf Danielsson, som är den jurist på Konsumentverket som granskat företaget.

”Felaktigt”

Till och med han själv har nyligen fått företagets brevutskick, som även i hans fall innehöll osanna påståenden.

– Jag har aldrig haft någon garanti på den här bilen som jag köpte begagnad. Att de skulle kunna förlänga garantin är felaktigt, säger Gustaf Danielsson.

Vägrar svara på frågor

Plus har upprepade gånger sökt Svensk fordonsskydd utan att få några svar, trots att företaget lovat att återkomma.

I ett inspelat samtal med en privatperson uppger dock företaget att de av misstag skickat ut brevet till bilägare vars garantier fortfarande gäller.

Klicka här för att höra samtalet.

Det Hong kong-registrerade företaget Svenskt fordonsskydd har fått in många anmälningar till Konsumentverket:

  • 2020: 291 anmälningar (från april)
  • 2021: 543 anmälningar

Även upplysningstjänsten “Hallå konsument” och de kommunala konsumentvägledarna har tagit emot klagomål, totalt 175 stycken.

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet