Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Jag hoppas folk kastar breven. Det är inte seriöst”. Se Madeleine Frisks historia. Foto: Per Nilsson/SVT

Madeleine fastnade i Svenskt fordonsskydds avtal om bilgaranti – mot sin vilja

Uppdaterad
Publicerad

Madeleine Frisk råkade av misstag betala det hon uppfattade som en räkning från Svenskt fordonsskydd. På så vis blev hon bunden till ett ettårigt avtal om bilgaranti som kommer kosta henne över 2000 kronor. Men trots att Konsumentverket bedömt reklamutskicket som vilseledande så vägrar företaget låta Madeleine riva avtalet.

SVT:s konsumentredaktion Plus har tidigare rapporterat om Svenskt fordonsskydd, som nu även hamnat på Konsumentverkets varningslista. En av alla konsumenter som känt sig lurade av företagets massutskick är Madeleine Frisk från Upplands Väsby.

I april fick hon ett brev innehållande ett erbjudande om förlängd bilgaranti, som hon betalade i misstag, i tron att det gällde hennes befintliga garanti. Nu vill hon varna andra.

– Jag hoppas att andra får upp ögonen och kastar breven direkt, säger Madeleine.

Vägrar låta henne komma ur avtalet

En månad senare dök en faktura för en månadsbetalning upp, och det var först då som hon förstod att företaget bundit henne till ett årslångt abonnemang till en kostnad av totalt över 2 000 kronor.

Det fick hon också bekräftat när hon vände sig till företaget, som trots hennes vädjan om att få slippa ur avtalet anser henne betalningsskyldig.

– Det känns fruktansvärt, säger Madeleine.

Många drabbade

Det senast året har Konsumentverket tagit emot över 800 anmälningar mot företaget, från bilägare som antingen känner sig lurade eller som vill varna andra konsumenter. Konsumentverket bedömer att brevet är så otydligt utformat att det strider mot marknadsföringslagen.

Plus har länge försökt nå företaget, men inte fått några svar. Varken från företagets officiella mejl eller från Jonas Lindström, som flera kundtjänstmedarbetare på företaget pekar ut som chef, och som tidigare lovat att återkomma med svar till Plus.

Missa inte: Här kan du höra hur företagets kundservice svarar när en privatperson koonfronterar dem om brevutskicket.

Vet du mer? Eller har du fått andra konsumentproblem? Kontakta Plus! Foto: SVT

Här kan du lämna ditt tips

1. Undersök noga om det rör sig om ett erbjudande eller en faktura. För att ett företag ska kunna skicka en faktura måste ni först ha ingått ett avtal. Om det rör sig om reklam så ställer lagen krav på att detta tydligt ska framgå. Om så inte är fallet kan du anmäla utskicket till Konsumentverket.

2. När avtal ingås på distans har du som huvudregel ångerrätt i 14 dagar från att du ingick tjänsten (eller från att du tog emot varan).

3. Om du känner dig vilseledd och får riktiga betalkrav kan du bestrida dessa. Det innebär att du kontaktar den som kommit med kravet och förklarar att du inte kommer att betala och varför.

Källa: Konsumentverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet