Så kan du luras av möbelsajternas prissättning

Publicerad

Flera möbel- och heminredningssajter inom Bygghemmakoncernen använder sig av rekommenderade priser i sin marknadsföring av varumärken som bara de själva säljer. En granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus visar också att för många av produkterna så finns det ingen på marknaden som säljer dem för det rekommenderade priset.

Uppdatering:Sedan den här artikeln publicering har ett av företagen inom koncernen, Trademax, dömts för att bryta mot marknadsföringslagen och därför ska betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift.

– Ni borde titta på påhittade rekommenderade priser och hur mycket man egentligen sparar, skriver en tipsare  om ett av företagen inom koncernen Bygghemma group, till Plusredaktionen.

När redaktionen tittar närmare på möbel- och heminredningsssajterna Trademax, Furniturebox, Chilli och Bygghemma, som alla ingår i koncernen, visar det sig att de alla använder sig av rekommenderade priser på sina hemsidor. 

Ofta är de rekommenderade priserna överstrukna. Istället finns ett nedsatt pris med en procentsiffra som visar hur mycket du som kund ”sparar” på att handla just nu.

Ingen säljer för det rekommenderade priset

Rekommenderade priser är tillåtna men får endast användas om de faktiskt tillämpas på marknaden. Om priset är för högt i jämförelse med försäljarens pris kan det också vara vilseledande för kunden, enligt Konsumentverket.

När Plusredaktionen granskar flera av produkterna som säljs på Bygghemma-koncernens olika sajter hittar vi inte någon annan återförsäljare på marknaden som säljer produkterna – bara återförsäljare inom Bygghemma Group. Dessutom säljer ingen av koncernens sajter produkterna för det rekommenderade priset.

Till exempel är flertalet av möblerna som säljs av märket Scandinavian Choice, som på Trademax har över 2 800 artiklar. På Scandinavian Choices hemsida framgår det att företaget endast samarbetar med ”en handfull utvalda återförsäljare som speglar vår vision”.

Men Plusredaktionens granskning visar att samtliga av företagets återförsäljare ägs av Bygghemma Group. Dessutom ägs varumärket Scandinavian Choice av samma företag som äger Trademax och Chilli.

Riskerar mångmiljonböter

En av sajterna, Trademax, stämdes redan förra året av Konsumentombudsmannen (KO) för sitt användande av rekommenderade priser. KO har yrkat på att Trademax ska betala tio miljoner i böter. Målet väntar fortfarande på att avgöras i domstol.

– Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. Det är systematiskt genomfört och ett sätt att lura i konsumenter att de gör fynd, sa Kristofer Johannesson, processråd på KO, i samband med att stämningsansökan lämnades in 2017.

Välkomnar rättslig prövning

Mikael Olander, VD för Bygghemma group, skriver i ett mejl till Plusredaktionen att det är leverantörerna som sätter de rekommenderade priserna och menar att prisjämförelsen är schysst eftersom konsumenterna vet vad ett rekommenderat pris är. Samtidigt välkomnar han en rättslig prövning.

Koncernen har vuxit snabbt och omsatte under första kvartalet av 2018 över 1 miljard kronor.

Så gick granskningen till

Visa

Plusredaktionen jämförde priserna på över 30 möbler som marknadsförs med hjälp av överstrukna rekommenderade priser hos Trademax, Furniturebox, Bygghemma och Chilli, som är de största butikerna i Bygghemmakoncernen. Detta gjordes med hjälp av flera olika prisjämförelsesidor.

Ingen av de slumpmässigt utvalda undersökta varorna såldes av någon återförsäljare utanför Bygghemma Group. Inte i något fall såldes varan för det rekommenderade priset.

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet