Telias presschef Irene Krohn beklagar att kunder fått felaktiga besked. Foto: Birgitte Grenfeldt

Teleoperatörerna: ”Vi beklagar att det blivit fel”

Uppdaterad
Publicerad

Telia och Telenor beklagar att kunder fått felaktiga besked om att mobilabonnemang endast kan sägas upp per telefon. Båda företagen förtydligar nu informationen på sina hemsidor och lovar att se över sina rutiner.

– Vi kan bara beklaga att det blivit fel, säger Irene Krohn, presschef på Telia, efter att ha blivit kontaktad av SVT:s konsumentredaktion Plus.   

Telia-kunden Jennifer Enzinger hörde av sig till Plus efter att Telias kundtjänst inte godtagit hennes skriftliga uppsägning av ett mobilabonnemang.

Plus granskar telefonförsäljning

”Tjänster kan sägas upp på flera olika sätt”

Istället krävde företaget att Jennifer skulle säga upp sitt avtal per telefon. Detta trots att konsumenter har laglig rätt att bestämma i vilken form man vill säga upp ett avtal, något som Jennifer även påpekade i mejlkontakten med Telia.   

– Det stämmer tyvärr och vi har nu sett över våra rutiner för att försäkra oss om att alla våra medarbetare har rätt information, säger Irene Krohn på Telia.   

– Man kan säga upp sina tjänster på flera olika sätt, både via telefon, chatt eller mejl.

Förtydligar informationen på hemsidor

Både Telia och Telenor har tidigare haft formuleringar på sina hemsidor om att kunder ska ringa företagens kundtjänst för att kunna säga upp sitt mobilabonnemang, men företagen har nu förtydligat att uppsägningen även kan göras på annat sätt, till exempel via mejl.   

Båda företag fortsätter dock rekommendera sina kunder att säga upp avtalet per telefon. Telias presschef förklarar att man gärna vill ha en dialog om varför kunden säger upp sitt abonnemang och ta reda på om det finns något företaget kan förbättra. Telenor anger liknande skäl.

”Vill försäkra oss om att inget blir fel”

– Gällande mobila abonnemang så kan olika tjänster hänga ihop, och vilket kunden kanske inte är helt medveten om. Säger man då upp en tjänst så kan det påverka en annan. Då kan vi behöva prata med kunden för att försäkra oss om att inget blir fel, säger Irene Krohn på Telia.   

Men Mattias Grafström på Telekområdgivarna menar tvärtom att det bästa är att alltid säga upp avtal skriftligt, eftersom konsumenten annars saknar bevis för att uppsägningen gjorts.   

– Det går självklart lika bra. Då kan det vara så att vi gör ett kontrollsamtal till kunden, för att stämma av att vi uppfattat det på ett korrekt sätt, säger Irene Krohn på Telia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet