Foto: SVT/Skärmdump

Larm från Detur-resenärer i Turkiet: Måste dubbelbetala för hotell på plats

Uppdaterad
Publicerad

Flera av resebolaget Deturs resenärer uppger att de uppmanats att betala för sitt hotell på plats – trots att hotellet ingår i paketresan de redan betalt för.

En drabbad skriver på Facebook att alla i hens grupp blir krävda på hotellnotorna, men vägrar betala.

Problemen har uppmärksammats i flera medier i både Danmark och Finland, och i Sverige var Aftonbladet först att berätta om dem.

Kaoset kring Detur

Resenärer har fått ett fax instucket under dörren, med innebörden att Detur blivit sålt och att man under övergången till ny ägare måste lägga ut pengar för hotellen men att dessa kommer att återbetalas.

Faxet som lämnats ut till vissa resenärer. Foto: privat

Resenärer uppger också i sociala medier att de fått samma budskap från reseledare på plats.

SVT har sökt Deturs pressansvariga utan resultat. På bolagets telefonnummer säger en telefonsvarare att man just nu har stängt.

Sålde inställda resor

Detur har under lång tid fått kritik från rader av resenärer för att man ställt in redan sålda resor – och sedan dröjt med den återbetalning som man enligt lag är skyldig resenärerna.

Granskningar som SVT och Konsumentverket gjort har visat flera fel – bland annat att Detur marknadsfört resor som man redan meddelat de aktuella flygplatserna att man ställt in.

Konsumentverket har två gånger startat tillsynsärenden, men dessa har båda avslutats efter att bolaget återbetalat pengarna till just de resenärer som Konsumentverket ställt frågor om.

Nya anmälningar

I våras uppgav Detur för SVT att man ”förbättrar processer och rutiner så att inte problemen fortsätter uppstå”.

Men under sommaren och hösten har klagomålen fortsatt komma in till Allmänna reklamationsnämnden, något Deturs mediakontakt Tim Åström kommenterat med att ”Det har inneburit förbättringar, återbetalningstakten har ökat och väntetiden har kunnat kortas ned. Dock har det inte varit tillräckligt och det finns därför fortfarande ett fåtal återbetalningar kvar som återbetalas så fort det går”.

SVT frågade om omfattningen men de frågorna ville Detur inte besvara (se nedan).

En kontroll med Kronofogden visade på torsdagsförmiddagen att det fanns 54 ansökningar om betalningsförelägganden mot Detur, nästan alla från privatpersoner.

De senaste dagarna har det skett förändringar i Deturs styrelse som i dag saknar ordförande efter att en ledamot avgått och ordföranden blivit ledamot.

Vet du mer? Är du påverkad av det inträffade? Kontakta SVT.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad handlar klagomålen om? Hör Fanny Forsling, jurist på Konsumentverket, berätta i klippet. Foto: SVT

frågorna Detur inte vill besvara

  1. Hur många resor har Detur genomfört respektive ställt in hittills under 2022?
  2. Hur många resenärer har påverkats av inställda resor?
  3. Hur många resenärer har fått pengar tillbaka?
  4. Hur många återbetalningskrav har ni i nuläget inte tillmötesgått?
  5. Hur stor är för tillfället Deturs skuld till kunder som fått resorna inställda?

”Av sekretess-, integritets- och konkurrensskäl har Detur som policy att de frågor som berör finansiell och operativ verksamhet, endast rapporteras genom de officiella rapporter som publiceras.” /Tim Åström, Detur

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet