Lista: ”Svenskarna och internet” i korthet

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen släpps den årliga undersökningen ”Svenskarna och internet”, som tas fram av Internetstiftelsen i Sverige. SVT Nyheter sammanfattar här några punkter ur rapporten som kartlägger svenskarnas medievanor.

  • Andelen svenska internetanvändare från 12 år och uppåt uppgår nu till 94 procent. Bland de äldsta användarna, de över 76 år, använder nu 56 procent internet.
  • 95 procent över 12 år har tillgång till internet hemma.
  • 91 procent har tillgång till bredband hemma.
  • Fyra av fem använder internet redan vid två års ålder.
  • 98 procent av elvaåringarna har en egen mobil.
  • 100 procent i åldersgruppen 12–25 år tittar någon gång på Youtube. Tre av fyra använder Youtube varje dag.
  • Fyra av fem använder sociala medier.
  • 74 procent använder Facebook som är den mest populära sociala medie-plattformen bland svenskar.
  • 84 procent lyssnar någon gång på musik på internet.
  • 50 procent betalar för musik på internet. Bland dem upp till 25 år är siffran 77 procent.
  • 46 procent betalar för film över internet.
  • 45 procent lyssnar på podcasts.
  • 77 procent använder tv-kanalernas playtjänster.
  • 22 procent av internetanvändarna i åldrarna 18 och uppåt uppger att de någon gång använder fildelningstjänster.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.