Nofatel fick i april i fjol ett toppbetyg med orden ”Alltid hjälpt oss med telefonin, blev smidig överflytt till Telavox. Får alltid hjälp när jag behöver det! 5/5”.
Kruxet är att personen som skrivit betyget inte alls är kund hos Nofatel. I själva verket jobbar kvinnan just på Nofatel.
När vi frågar vd Magnus Pettersson varför en anställd skriver fejkade lovord tror han först inte på uppgifterna.
Ändras efter SVT-intervju
Några dagar efter intervjun med SVT ändrades betyget i omgångar och lydde ”Mycket fin utsikt från balkongen!” innan det togs bort.
– Det stämmer, det är hon ska har skrivit det, säger Magnus Pettersson.
SVT har hittat flera positiva betyg från andra anställda som också utger sig för att vara Nofatels kunder.
– Det är beklagligt, säger Magnus Pettersson.
I klippet nedan hör du Magnus Pettersson om omdömen som skrivits av anställda – och en tidigare kund som skrivit en bra recension för att komma ur ett avtal med Nofatel: