Glenn Broberg lär inte få någon ersättning, efter ARN:s beslut att fria SAS från ersättningskrav. Foto: Cajsa Bengtsson/SVT

Resenärer rasar efter ARN:s besked: ”Förtroendet försvinner”

Uppdaterad
Publicerad

Allmänna reklamationsnämnden meddelar att drabbade resenärer inte kommer att få ersättning från flygbolaget SAS, efter vårens pilotstrejk.

ARN:s beslut är vägledande och därmed ser SAS ut att inte behöva ersätta passagerare på de över 4 000 flygningar som ställdes in på grund av SAS-piloternas strejk. Strejken lamslog bolaget under drygt en vecka i slutet av april.

– Vi bedömer att pilotstrejken på SAS var en extraordinär händelse och att bolaget gjort allt som är rimligt för att undvika att flygningen skulle ställas in. Därmed är bolaget inte skyldigt att betala ut den standardiserade kompensationen till dem som drabbats, säger Marcus Isgren, ordförande f Allmänna reklamationsnämnden, till SVT.

Ett beslut från ARN är endast vägledande och inte tvingande. Redan i maj sade SAS att man inte tänkte betala ut någon ersättning eftersom strejken var ”en extraordinär omständighet bortom vår kontroll”.

Glenns flyg ställdes in

Semesterveckan på Mallorca slutade något dyrare än vad Glenn Broberg från Karlshamn hade räknat med, när han fick köpa nya flygbiljetter hem på grund av SAS-piloternas strejk.

Glenn Broberg beräknade att det hela kostade runt 15 000 kronor och har efter resan sökt ersättning hos SAS. Men efter att han inte fick något svar tog han ärendet vidare till ARN, som fick minst 120 anmälningar mot SAS efter pilotstrejken.

– Det är väldigt tråkigt. Mitt förtroende för SAS försvinner, det kan jag säga, konsterar Glenn Broberg efter beskedet.

SAS-strejken drabbade 370 000 resenärer. Foto: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.