Det var i mars 2018 som planet, som ingick i en hemvärnsövning skulle åka från Ronneby mot Karlskrona och Sturkö för att sedan återvända till Ronneby. Men strax före Sturkö började motorproblemen.
Piloten försökte återstarta motorn och växla till planets andra bränsletank – men snart stannade motorn helt.
Piloten fick då försöka hitta en lämplig plats att landa på och siktade in sig på Järkö. Trots att flygplanet krockade med ett träd och hamnade upp och ner, klarade sig besättningen oskadda.
Inga tekniska fel
Enligt Haverikommissionens rapport från 2019 har inga tekniska fel hittats på planet utan att det handlar om någon form av bränslebrist då den ena av planets tankar tömdes helt. De menar också att den metod som användes för att beräkna mängden bränsle inte varit tillförlitlig.
En bidragande orsak till olyckan var också att det kom in luft i bränslerören när piloten försökte växla till den andra bränsletanken, vilket hindrade motorn från att få nytt bränsle.
Statens haverikommission rekommenderar nu att Frivilliga flygkåren FFK inför rutiner för bränsleplanering.