Lili Lajqi, Mustafa Jasim, Abbas Goro från Sunnadalsskolan och Beata Hellerfelt, Lilly Loggner samt Ella Hermansson från Hästöskolan. Foto: Cajsa Bengtsson/SVT

Elever från två skolor träffas för att lära sig av varandra

Uppdaterad
Publicerad

Efter det uppmärksammade reportaget i SVT:s Rapport, har nu två skolor i Karlskrona inlett ett samarbete för att eleverna ska uppleva en mindre segregerad skolmiljö.

Efter att en studie från 2018 från Hyresgästföreningen visade att Karlskrona kommun var den näst mest segregerade i hela Sverige, så uppmärksammade SVT:s Rapport två skolor i kommunen. I januari i år presenterade programmet ett reportage om Sunnadalsskolan och Hästöskolan, som ligger geografiskt nära varandra, men är tydligt segregerade när man tittar på eleverna.

Efter att reportaget publicerades, har nu skolorna inlett ett samarbete för att eleverna ska uppleva en bättre integration. Eleverna från de två skolorna ska lära känna varandra, och för det behöver de bara ta sig ungefär tre kilometer.

Karlskrona

– Mitt stora mål är att de här barnen ska träffas. Barn är barn, och det är det som är det ljuvliga. Att vi behöver inte göra så mycket mer än att lägga en grund och sedan sköter de mycket själva, säger läraren Daniel Hasselberg.

Daniel Hasselberg, lärare på Sunnadalsskolan samarbetar med rektorn på Hästöskolan, Lisa Lejhall. Foto: Cajsa Bengtsson/SVT

Hör vad eleverna säger om samarbetet i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Karlskrona

Mer i ämnet