Arkitekten Björn Malmström är hjärnan bakom Karlskronas kontroversiella byggnader. Foto: Axel Rydén

Han är hjärnan bakom Karlskronas kända byggnader

Uppdaterad
Publicerad

Det är nu över 20 år sedan Marinmuseums omdebatterade lokaler stod klara på Stumholmen i centrala Karlskrona. Hjärnan bakom den kontroversiella byggnaden ligger också bakom ubåtshallen. En byggnad som markant skiljer sig från övriga staden och nu firar tre år.

Idén om att bygga ett 8000 kvadratmeter stort museum i Karlskrona väckte till en början debatt i Karlskrona.  I början på 90-talet var det en arkitekttävling om vad som skulle byggas på den lilla piren ute på Stumholmen.

– Vi tittade på sjökortet och fann att museets fartyg fick tillräckligt med djup på norra sidan, det innebar grunden till dess placering, säger Björn Malmström, arkitekt och ansvarig bakom Marinmuseum och Ubåtshallen.

– Det var mycket debatt; pastisch eller inte pastisch? Vi lånade drag från 1700-talet men ville också sätta vår egen prägel kan man säga.

Få hade tillgång till havet

Länge var Stumholmen ett militärt område och centrum för marinen. I samband med Bomässan 1993 öppnades den för allmänheten.

– Det hade varit besvärligt med en obebyggd tomt som tog upp en stor del av holmen, säger Björn Malmström.

Tillsammans med en kollega kläckte han idén om att skapa en tomt som inte fanns ute i vattnet.

– Stumholmen kom som ett tillskott till staden. Invånarna i Karlskrona hade tidigare haft få tillfällen att komma i kontakt med havet som tidigare varit avspärrat av militären på många ställen, plötsligt fick man här chansen, säger han.

LÄS MER: Marinmuseum firar jubileum – får värdefull tavla i present

Liknades vid sardinburk

I juni 2014 öppnade den separata ubåtshallen intill museet. Den stora hallen innehåller två ubåtar och en utställning om över hundra års ubåtshistoria.

Byggnaden är en del av Marinmuseum och förutom Vasaskeppet i Stockholm är HMS Neptun, som den stora ubåten heter, det största inbyggda museiföremålet i Sverige. Intill den stora ubåten ligger i hallen också Sveriges första ubåt: HMS Hajen.

Marinmuseum och den nu tillhörande Ubåtshallen i Karlskrona är ett av länets  främsta utflyktsmål. När den byggdes för drygt tre år sedan liknades den av somliga vid en sardinburk, vilket den ansvariga arkitekten kan hålla med om.

– Föremålen fanns redan där och vi försökte göra skalet så trångt som möjligt, eftersom det är så trångt på tomten, säger Björn Malmström.

Med den stora ubåten som var 50 meter lång och 11 meter hög så fick man tänka nytt.

– Vi fick tänka om. Då blev det något som var en sak i sig, ett föremål som lades till. Vi försökte skapa något nytt med en ny rumsbildning och ge ett starkt modernt uttryckt.

Från början ville arkitekterna gräva ner ubåtarna tre meter, men på grund av bland annat föroreningar visade sig idén omöjlig.

”Stor potential”

Ubåtshallen är en annorlunda museibyggnad med sina brutna vinklar, glaspartier och fasader i rostfri plåt. Inspirationen har bland annat kommit från några marinens fartyg som är konstruerade för att vara osynliga på radar, men också från bunkrar och värn.

Hjärnan bakom de båda byggnaderna tror att också framtidens byggande i Karlskrona har stor potential.

– Det finns fantastiska förutsättningar med allt vatten i Karlskrona. Det finns möjligheter att bygga fina bostäder man ska hålla fast i traditionerna, inte bygga likadant men ta inspiration. Man vill inte ha pastisch men även nya moderna byggnader kan fogas in i ett historiskt sammanhang, säger Björn Malmström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.