Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De sa 'nu är det bara att betala”, de skulle skicka oss till Kronofogden”. I klippet hör du tre företagare berätta hur de upplever att de lurats av säljare från Nofatel. Foto: SVT

Företagare över hela landet känner sig lurade av Karlskronaföretaget Nofatel

Uppdaterad
Publicerad

Caféägarna Niklas och Tilda Malmelöv hävdar att säljaren från Nofatel gav felaktig information om leverantör, bindningstid och kostnad. När de ville dra sig ur avtalet fick de till sist ja från Nofatel – om de betalade minst 50 000 kronor.

Och de är inte ensamma om att känna sig blåsta.

SVT har pratat med 15 företagare runt om i Sverige som har en sak gemensamt. De upplever alla att de lurats in i telefonavtal efter att ha kontaktats av telefonförsäljare från Nofatel i Karlskrona eller dess före detta filial i Malmö.

Företaget säljer telefon- och bredbandslösningar och finns sedan i januari i uppsatt på Svensk handels varningslista över företag man som eventuell kund uppmanas vara uppmärksam i kontakterna med.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

I klippet ovan hör du tre olika företagare berätta om kontakten med Nofatel och hur de anser att de blivit lurade.

Niklas och Tilda Malmelöv driver ett café i Uppsala och hävdar att det säljaren sa till dem hösten 2022 inte alls stämde överens med det som levererades och som de skrivit under på.

Enligt paret var det fel uppgifter om vilken leverantör det handlade om, hur lång bindningstiden var och hur mycket paketet skulle kosta.

Erbjöds köpa sig fria från avtal

Enligt Niklas Malmelöv har de haft otaliga kontakter med Nofatel utan att komma överens.

Men paret erbjöds en väg ut.

– Vi fick ett erbjudande om att köpa ut oss för 50 000 eller 60 000 kronor men det betalade vi inte, säger Niklas Malmelöv.

– De hotade med att dra oss till tingsrätten, men vi har inte hört av dem på ett år ungefär.

Paret har bestridit samtliga fakturor.

Köpte sig loss 

Diana Carlsson, som har en mattbutik i Strömstad, upplevde liknande problem med Nofatel 2020. Enligt henne stämde varken priser eller vad som utlovats.

– Till slut betalade jag en sluträkning för att bli av med dem. Det tog fruktansvärt mycket tid och energi, säger hon. 

1 av 15 fall har upphävts utan motkrav

2012 blev företagaren Finn Midböe i Karlstad kontaktad av en säljare från Nofatel, men tackade nej till erbjudandet i omgångar. 

Trots det kom det kort därpå avier på nya telefoner och fakturor till honom och hans kompanjon. Först efter flera kontakter med Nofatel visade det sig att säljaren förfalskat kompanjonens namnteckning.

I det ärendet valde Nofatel att häva avtalet.

Rättelse: I ursprungstexten fanns uppgiften att fakturorna som bestridits av paret Malmelöv skickats ut av Nofatel, vilket är fel. Avsändare var Telavox, på vars uppdrag Nofatel sålt tjänster.

I klippet nedan hör du Nofatels vd besvara kritiken:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vd Magnus Pettersson säger att det är ett fåtal missnöjda kunder som hört av sig utöver de fall där konstaterade fel begåtts av säljare. Hör honom svara på kritiken i klippet. Foto: SVT/Arkiv

Så här har SVT gjort granskningen:

SVT Nyheter Blekinge har varit i kontakt med 15 kunder runt om i landet som mellan åren 2012 och 2023 hamnat i konflikt med Nofatel.

Vi har läst alla recensioner på reco.se, google.com och trustpilot.com om Nofatel och därefter sökt kontakt med ett stort antal av de kunder som postat inläggen.

Samtliga som vi fått kontakt med har känt sig lurade och dåligt behandlade av Nofatel och de olika fall som vi fått insyn i sträcker sig från 2012 fram till 2023.

Gemensamt för den här gruppen kunder är att deras berättelser överensstämmer med varandra. Flera av de kunder som SVT pratat med berättar att de först uppvaktats av säljare, att de därefter skrivit på ett avtal men sedan upplevt att beställningen inte stämde överens med vad säljaren muntligen lovat.

Endast i ett av de 15 fall som SVT tittat närmare på har Nofatel annullerat avtalet utan något motkrav, sedan det uppdagats att säljaren uppträtt bedrägligt mot kunden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar telefoniföretaget Nofatel i Karlskrona

Mer i ämnet