Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Stig L Sjöberg är grundare och chefredaktör på Albinsson & Sjöberg. I klippet ovan berättar han om hur ”tidningsdöden” har påverkat förlaget. Foto: Frida Lindhe/SVT

Motorförlaget firar 50 år: ”Jobbar på att locka unga läsare”

Publicerad

Under fredagen och lördagen firar Albinsson & Sjöberg, Nordens största motorförlag, 50 år. Att typen av tidsskrifter som de ger ut kommer finnas kvar i framtiden är troligt enligt grundaren Stig L Sjöberg – men det finns en utmaning: Att locka de unga läsarna.

Huvudkontoret ligger i Karlskrona där ett 60-tal anställda jobbar och tidningarna de ger ut har både temat bilar och lastbilar.

– Jag tror att den typen av tidsskrifter som vi gör kommer leva vidare, i alla fall i tio år till, säger Stig L Sjöberg.

En utmaning för förlaget är att få den nya generationen att börja läsa deras papperstidningar.

– En 20-åring köper inte tidningar i dag, från början var det vår målgrupp och de köpte jättemycket. Att locka dem är något vi jobbar på, säger han.

Hör mer om tiden har förändrats för förlaget i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.