Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Här ger handledarna distansundervisning från Ronneby Foto: SVT/Marco Nilson

Digitala handledare i Ronneby ger stöd till elever – i 30 svenska kommuner

Uppdaterad
Publicerad

Bristen på studiehandledare i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren – men nu ska ett Ronnebyprojekt försöka vända trenden. Genom distansundervisning levererar de handledning och stöd till elever över hela Sverige – och hoppas på utökning.

I dag läser runt 400 000 personer med svenska som andraspråk på olika nivåer i skolan, en kraftig ökning jämfört med några år tidigare. Om eleverna behöver studiehandledning för att kunna hänga med i skolarbetet så måste kommunerna kunna erbjuda det, vilket orsakat problem på flera håll i landet.

Men i Ronneby har projektet BIU Online fått 30 miljoner kronor i EU-stöd för att motverka bristen.

– Att skicka en studiehandledare till en skola på landsbygden för en insats, restiden är helt enkelt för lång, det blir inte kostnadseffektivt. Därför har vi utformat ett digitalt verktyg som gör det möjligt att ena lektionen träffa en elev i Arvidsjaur, och nästa lektion en elev i de småländska skogarna, säger Henrik Lövgren, projektledare.

Coronapandemin har hjälpt

I projektet jobbar 28 studiehandledare på 25 olika språk, och de hoppas snart kunna leverera studiehandledning till 30 svenska kommuner. Där har coronapandemin fört med sig vissa fördelar.

– Både personal och elever är nu vana vid att jobba med digitala verktyg. Fjärrundervisning har normaliserats, säger Henrik Lövgren.

Se hur projektet går till i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer