Hemtjänstens alkolås plockades bort: ”Inte optimalt”

Publicerad

Det är vanligt med alkolås på de kommunala bilarna runt om i Blekinge. Men Sölvesborgs kommun planerar att utveckla ett annat system, samtidigt som Karlskrona kommun inte har något kontrollsystem alls.

– Alkolås fungerade inte optimalt, säger Maria Appelskog, hemtjänstansvarig på Karlskrona kommun.

Karlskrona kommun har ingen övergripande policy för hur man förhindrar att anställda kör rattfulla i kommunens bilar, utan varje förvaltning gör på sitt eget sätt. Vad gäller hemtjänsten i Karlskrona så har bilarna tidigare haft alkolås, men sedan några år tillbaka finns det inget system för att kontrollera förarens tillstånd.

– Alkolås fungerade inte optimalt. Det var dels hygienaspekten med att ha egna blåsrör till alla anställda, men det tog också för lång tid att komma iväg. Det var för ofta som det hängde upp sig och man behövde blåsa ett par gånger innan bilen startade, säger Maria Appelskog, som ansvarar för hemtjänsten i Karlskrona kommuns regi.

Döden på vägarna

Hon menar att det är en svår fråga att lösa, hur man bäst ska kontrollera om de anställda är nyktra.

– Det är ju integritetsprincipen också som gör det lite klurigt. Det är inte så att vi aktivt letar efter en ny lösning. I nuläget hänger det på att någon chef märker om man kommer berusad eller påverkad till jobbet, säger Maria Appelskog.

Utreder andra lösningar

Sölvesborgs kommun har idag alkolås på en del av kommunens bilar, precis som Ronneby och Olofström. Men kommunen utreder just nu möjligheterna för att eventuellt byta till ett så kallat nyckelskåp med alkolås, där alla bilnycklar är inlåsta och endast en nykter förare kan hämta ut en nyckel.

– Vi tittar på detta just nu och det är lite priset som får avgöra, berättar Ann-Charlotte Andersson på Sölvesborgs kommun.

Karlshamns kommun har inte kommenterat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Döden på vägarna

Mer i ämnet