Stellan Jacobsson gick med sin ledarhund Mysak längs Guöviksvägen utanför Karlshamn när den obehagliga händelsen inträffade, något som BLT var först med att berätta. Han skulle gå över vägen och kände som vanligt med sin käpp och lyssnade efter bilar.
– Jag viftade med käppen och hörde ingenting. Sedan satte jag ned käppen och började gå över vägen. Då small det till, säger Stellan Jacobsson.
Hörde ingen bil
Han förstod inte vad som hänt men när han kom över vägen stod ett par som förklarade att en hybridbil kört på hans käpp som nu gått i två bitar.
– Jag förstod inte först för jag hörde ingen bil, säger han.
Stellan Jacobsson är tacksam över att det bara var hans käpp som blev påkörd och att händelsen inte fick allvarligare konsekvenser. Han har nu polisanmält händelsen.
– Det är otäckt. Jag tycker att hybridbilarna ska höras, säger han.
”En trafikfara”
Även Synskadades Riksförbund har reagerat på händelsen.
– Det är fruktansvärt. Det är en situation som man är orolig ska hända och det är livsfarligt, säger Jimmy Pettersson från Synskadades Riksförbund.
Frågan om tysta elbilar har lyfts på EU-nivå och från år 2021 ska alla nytillverkade elfordon och hybrider utrustas med varningsljud. Enligt EU:s regler ska ljudet vara påslaget upp till 20 kilometer i timmen.
– Vi tycker att varningsljudet bör höras i en hastighet som är högre än 20 kilometer i timmen. En tyst bil är en trafikfara, säger Jimmy Pettersson.
Jobbar globalt
Mattias Bergman vd för BIL Sweden, tycker dock inte att detta är nödvändigt.
– Vi som industri kan inte utveckla fordon för ett specifikt land och här har vi jobbat globalt att hitta en lösning och över 20 kilometer är det naturliga ljud från fordonen. Bedömningen gemensamt vi gör är att det inte behövs en sådant ljud, säger Mattias Bergman.