Stellan Jacobsson höll på att bli påkörd av en tyst hybridbil när han gick över vägen. Foto: SVT/Stina Sandström

Stellan, 71, fick blindkäpp sönderkörd – hörde inte tyst bil

Uppdaterad
Publicerad

Blinde Stellan Jacobsson, 71, från Karlshamn höll på att bli påkörd av en tyst hybridbil under en promenad. Nu vill han att hybridbilarna ska höras och får medhåll av Synskadades Riksförbund.

– En tyst bil är en trafikfara, säger Jimmy Pettersson från Synskadades Riksförbund.

Stellan Jacobsson gick med sin ledarhund Mysak längs Guöviksvägen utanför Karlshamn när den obehagliga händelsen inträffade, något som BLT var först med att berätta. Han skulle gå över vägen och kände som vanligt med sin käpp och lyssnade efter bilar.

– Jag viftade med käppen och hörde ingenting. Sedan satte jag ned käppen och började gå över vägen. Då small det till, säger Stellan Jacobsson.

Karlshamn

Hörde ingen bil

Han förstod inte vad som hänt men när han kom över vägen stod ett par som förklarade att en hybridbil kört på hans käpp som nu gått i två bitar.

– Jag förstod inte först för jag hörde ingen bil, säger han. 

Stellan Jacobssons blindkäpp gick sönder när hybridbilen körde på den och han fick beställa en ny. Foto: SVT/Stina Sandström

Stellan Jacobsson är tacksam över att det bara var hans käpp som blev påkörd och att händelsen inte fick allvarligare konsekvenser. Han har nu polisanmält händelsen.

– Det är otäckt. Jag tycker att hybridbilarna ska höras, säger han.

”En trafikfara”

Även Synskadades Riksförbund har reagerat på händelsen.

– Det är fruktansvärt. Det är en situation som man är orolig ska hända och det är livsfarligt, säger Jimmy Pettersson från Synskadades Riksförbund.

Frågan om tysta elbilar har lyfts på EU-nivå och från år 2021 ska alla nytillverkade elfordon och hybrider utrustas med varningsljud. Enligt EU:s regler ska ljudet vara påslaget upp till 20 kilometer i timmen.

– Vi tycker att varningsljudet bör höras i en hastighet som är högre än 20 kilometer i timmen. En tyst bil är en trafikfara, säger Jimmy Pettersson.

Jobbar globalt

Mattias Bergman vd för BIL Sweden, tycker dock inte att detta är nödvändigt.

– Vi som industri kan inte utveckla fordon för ett specifikt land och här har vi jobbat globalt att hitta en lösning och över 20 kilometer är det naturliga ljud från fordonen. Bedömningen gemensamt vi gör är att det inte behövs en sådant ljud, säger Mattias Bergman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Karlshamn

Mer i ämnet