Foto: Isabell Höjman/TT

Stora brister på vårdcentral – svarar inte i telefon

Publicerad

En privat vårdcentral i Karlshamn får nu kritik – tillgängligheten uppges nämligen vara kraftigt nedsatt. Personer som ringer för att boka läkartid får inte ens svar i telefon.

Tillgängligheten hos den privata vårdcentralen i Karlshamns kommun är kraftigt nedsatt och det riktas bland annat kritik för att personer som ringer till vårdcentralen inte ens får något svar, utan ständigt möts av en telefonsvarare. Det här rapporterar Sydöstran.

Vårdcentralen verkar inom Hälsoval Blekinge och har därmed blivit godkänd som vårdcentral av Region Blekinge. Men även där ser man kritiskt på situationen.

– Vi är fullt medvetna om att situationen har rasat. Med tanke på hur det har sett ut är det konstigt att det inte har varit massiva flöden av klagomål, säger Håkan Friberg på Hälsoval Blekinge till tidningen.

Från regionens sida har man meddelat vårdcentralen att bristerna måste åtgärdas.

Förklaringen till bristerna sägs bero på brist på personal och många chefsbyten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.