Ett barn som var 10 månader gammalt drabbades av magsjuka i mitten av juli 2014. Barnet led av kräkningar och hade svårt att få i sig och behålla vätska.
Efter kontakt med sjukvårdsrådgivningen tog föräldrarna med sig barnet till akuten vid Gävle sjukhus. På akuten fick familjen träffa en sjuksköterska som skickade hem dem med allmänna råd. Dagen efter tog föräldrarna återigen kontakt med sjukvårdsrådgivningen då barnets tillstånd inte förbättrats. De fick återigen allmänna råd om bland annat vätskeersättning.
Anmälan till IVO
Men på kvällen försämrades barnet ytterligare och föräldrarna åkte in till akuten igen. Barnet undersöktes då av barnläkare som bedömde att barnet var svårt sjukt och behandling påbörjades.
Trots att flera kliniker var inblandade försämrades barnets tillstånd ytterligare och barnet avled under i väntan på plats på intensivvårdsavdelningen.
”Kommunikationen kunde varit bättre”
Nu har Region Gävleborg lämnat i en Lex Maria anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
– Att förlora ett barn är en tragedi som inte kan beskrivas i ord. Vi känner starkt med föräldrarna i deras sorg. Det går inte att utesluta att barnet med ett mer optimalt omhändertagande eventuellt hade överlevt, säger John Mälstam, chefläkare i Division Operation inom Region Gävleborg.
Division Operation skriver i ett pressmeddelande att kommunikationen inom vården under den kväll då barnet avled hade kunde ha varit bättre och att den huvudsakliga orsaken till dödsfallet och definitiv diagnos inte kunnat fastställas.
För bara några veckor sedan anmälde Landstinget Dalarna en liknande händelse där en treåring avlidigt av vanlig magsjuka.