– Så ska det inte vara, så länge ska man absolut inte behöva vänta, säger Leif Svensson.
En felsökning har gjorts men det har inte gått att hitta några fel i systemet enligt honom.
– Det här måste varit något enstaka fel som inträffat, säger han.
Annica Skoglund försökte under lång tid få tag på polisen för att anmäla ett misstänkt rån i sin butik i fredags. Efter att ett första samtal brutits satt hon i telefonkö i flera timmar tills samtalet bröts på nytt.
Kan vara 112-läge
Leif Svensson har inte hört talas om något liknande tidigare.
– Vi har tekniska fel med jämna mellanrum, men jag har aldrig hört talas om att någon suttit tre timmar i telefonkö, säger han.
– Den genomsnittliga svarstiden ligger på 7-9 minuter. Är det oerhört många som ringer samtidigt så får vi en peak, men det är något vi får leva med, säger Leif Svensson.
När det gäller Annica Skoglunds försök att få tag på polisen säger han att även om det inte rör ett pågående brott utan handlar om en anmälan så kan det vara befogat att ringa 112.
– Är det en allvarlig händelse och det är färska saker så är det 112 som gäller, säger Leif Svensson.
LÄS MER: Annica misstänkte brott i butiken – då svarade inte polisen i telefon