När ett resebolag går i konkurs har man som kund rätt till ersättning i vissa fall.
Paketresor
Så länge bolaget ställt garanti hos kammarkollegiet, vilket Resman i Falun AB har gjort, täcks de kunder som bokat paketresor hos bolaget av resegarantilagen och kan ansöka om ersättning för ekonomiska förluster. Ansökan gör man på Kammarkollegiets hemsida. Detta måste göras inom tre månader från det att resan ställdes in eller avbröts.
Tilläggstjänster
För de som bokat tilläggstjänster som t.ex. flygresor eller hotell genom ett resebolag som gått i konkurs rekommenderas att kontakta flygbolaget eller hotellet för att kontrollera att betalningen gått fram.
Om betalningen ej gått fram:
Resegarantilagen gäller inte för de kunder som bokat endast en flygresa eller hotell hos ett resebolag som gått i konkurs.
Dock kan man få ersättning om betalning gjort med bankkort eller kreditkort.
Betalning med kort
De kunder som betalat sin flygresa eller hotell med bankkort har möjlighet att göra en kortreklammation och hänvisas till sin bank för mer information.
För de kunder som betalt sin flygresa eller hotell med kreditkort gäller konsumentkreditlagen. Dessa kunder hänvisas att kontakta sitt kreditkortsbolag för mer information.
Presentkort
Har du köpt paketresa för presentkort gäller resegarantilagen.
Har du köpt flyg eller hotell för presentkort finns inget ersättning att få.
Om du ej löst in presentkort finns det ingen ersättning att få.