Sammantaget för Dalarna använder endast en tredjedel vuxna cyklister hjälm. Användningen bland barn under 15 år, som omfattas av cykelhjälmslagen, är högre än för vuxna men endast två tredjedelar av barn i länet använder cykelhjälm.
– Det är en gammal tradition känns det som, att man är dålig på att använda cykelhjälm, trots att de flesta vet att det är farligt att köra omkull utan hjälm, säger Hans Moberg.
Älvdalen sämst – Falun bäst
Den allra sämsta kommunen visade sig vara Älvdalen, där ingen av de observerade cyklisterna använde hjälm. Falun var bäst där mer än hälften av cyklisterna hade hjälmen på.
– Kör man omkull, vilket är ganska enkelt att göra, och åker med huvudet ner i trottoarkanten kan man få bestående skador för livet, eller till och med avlida, säger Hans Moberg.
Vill öka medvetenheten
Totalt skadas cirka 2 000 cyklister allvarligt varje år.
– Cyklisterna står för hälften av alla allvarligt skadade i trafiken. Då bör man tänka efter och göra något åt det, säger Hans Moberg.
För att fler ska använda cykelhjälm behövs lagar och ökad medvetenhet om konsekvenserna av att inte använda cykelhjälm, enligt Hans Moberg.
– Det kan vara nödvändigt att införa en lag även för vuxna, men den måste följas upp med information och kampanjer, annars tror jag att den blir verkningslös, säger han.
Cyklisterna blir fler
Och i takt med att miljötänket ökar och att allt fler väljer att ta cykeln istället för bilen ökar de så kallade året runt-cyklisterna, menar Hans Moberg.
– Det är väldigt många som kommer att cykla även nu i höst och vinter och då befarar vi att det blir ännu fler skadade. För ju fler som cyklar och inte använder hjälm, och andra skyddsmedel, desto mer ökar skadorna, säger han.
Starta klippet ovan för att höra Hans tre bästa tips till året runt-cyklisterna.
Hjälmanvändning bland vuxna i Dalarna:
Avesta – 21 procent
Borlänge – 40 procent
Falun – 59 procent
Gagnef – 44 procent
Hedemora – 25 procent
Leksand – 23 procent
Ludvika – 32 procent
Malung – 15 procent
Mora – 33 procent
Orsa – 16 procent
Rättvik – 6 procent
Smedjebacken – 22 procent
Säter – 9 procent
Vansbro – 31 procent
Älvdalen – 0 procent
Källa: NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande