Om olyckan är framme. Foto: TT

Forskare: Så skyddar cykelhjälmen din hjärna

För första gången har forskare nu kunnat visa exakt hur risken att få hjärnskador minskar om du bär cykelhjälm.

Nu våras det och många dammar av cykeln och ger sig ut på vägarna. En ny studie visar att det där med cykelhjälm då verkligen kan vara avgörande för hur man ska klara sig om olyckan är framme.

”Aldrig tidigare gjorts”

Det är första gången forskare kunnat visa att hjälmen faktiskt skyddar din hjärna om du ramlar, och i vilken utsträckning.

Tidigare studier har fokuserat på skallfrakturer och inte på hur just hjärnan skadas om huvudet slår i marken.

Skador på hjärnan kan uppstå när hjärnvävnad krossas och slits sönder. Något som kan orsaka obotliga skador.

Studien har gjort av forskare vid Kungliga tekniska högskolan, KTH. De har studerat tre cykelolyckor där cyklisterna som inte bar hjälm vid tillfället tappade kontrollen över situationen, ramlade och slog i huvudet.

Genom att fånga in cyklisternas rörelser vid olyckstillfällena har man kunnat ta fram en detaljerad datormodell för att kunna simulera olyckor med och utan hjälm.

– Med hjälp av datormodellen kunde vi jämföra på ett sätt som aldrig tidigare gjorts, eftersom den enda skillnaden var cykelhjälmen, säger Madelen Fahlstedt, forskare på avdelningen för neuronik vid KTH.

Hjärnvävnaden påverkas mindre

Genom att se hur mycket hjärnvävnaden sträcks ut vid kollisionerna vid en viss hastighet har man kunnat jämföra vad som hänt med, respektive utan, hjälm.

Det visar sig att cykelhjälm markant minskar hur mycket hjärnvävnaden sträcks ut vid kollisionerna. Med andra ord: cykelhjälm minskar risken för hjärnskador.

– Omfattningen av hjärnskadorna sammanfaller med hur mycket hjärnvävnaden sträcks ut, och vi kunde se att den sträcktes mycket mindre när man använder hjälm, säger Madelen Fahlstedt.

Forskarna har även kommit fram till att risken för hjärnskakning minskar med 54 procent när man använder cykelhjälm.

Risken för skallfraktur minskar dramatiskt

Samtidigt kunde forskarna se att risken för skallfraktur minskar dramatiskt med hjälm, något som inte var oväntat, eftersom cykelhjälmar i dag testas så att de främst ska optimeras för att motverka just skallfrakturer.

Det är första gången forskare gjort en liknande studie. Tidigare forskning bygger på register, som till exempel sjukhusjournaler, säger Madelen Fahlstefdt:

– Det nya med den här studien är att den enda skillnaden är hjälmen, vilket innebär att alla andra faktorer som kan påverka resultatet tagits bort. Vi kan då tydligt se den exakta effekten av att bära cykelhjälm.

Det kan tilläggas att hjälmen vad en typisk standardmodell som går att köpa i vilken cykelaffär som helst.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play