Solen är just nu extremt aktiv och kastar ur sig het plasma samtidigt som solvinden ständigt sköljer över oss med laddade partiklar. I klippet får du se hur det ser ut på solen. Foto: Nasa

Solteleskopet har hittat solvindens källa

När solteleskopet Solar Orbitar låg som allra närmast solen lyckades det för första gången göra en direkt mätning av solvinden och spåra den tillbaka till källan. Det är ett steg mot att bättre förstå rymdvädret.

– Vi måste veta vad som händer i rymden för att kunna förutsäga när solstormarna träffar jorden, säger solfysikern Stephanie Yardley.

Solen ger oss inte bara ljus och värme. Den översköljer oss också med en konstant ström av laddade partiklar.

– Men tur för oss är att vi är skyddade av jordens magnetfält, säger Stephanie Yardley, solfysiker, vid Northumbria University i Storbritannien.

Kaotisk atmosfär

Solvinden uppstår i solens kaotiska atmosfär. Men exakt hur det går till när de laddade partiklarna kastas ut från solen har inte varit helt klarlagt.

Stephanie Yardley har använt ESA:s solteleskop Solar Orbiter för att följa solvinden till sin källa.

– Vi gjorde mätningar på den långsamma solvinden när teleskopet låg väldigt nära solen, sen kunde vi spåra de laddade partiklarna tillbaka till källan.

De visade sig komma från ett område med solfläckar där det magnetiska fältet är intensivt och laddad materia bubblar i magnetiska loopar. Hon har publicerat sina resultat i Nature Astronomy.

– Det är första gången man har lyckats göra en sådan observation. Det är precis den typen av mätningar som Solar Orbiter byggdes för, säger Anders Eriksson som är solfysiker vid Institutet för rymdfysik.

Solvinden består av laddade partiklar som elektroner och protoner. De drar ut solens magnetfält över hela solsystemet och skapar en gigantisk sfär, heliosfären.

Het plasma träffar jorden

Den långsamma solvinden färdas i hastigheter under 500 km i sekunden. Och den snabba kan nå hastigheter upp till 2000 km i sekunden. När det stormar ordentligt spottar solen ur sig enorma så kallade massutkastningar av het plasma som också kan träffa jorden med stora störningar som följd.

– De här massutkastningarna fortplantar sig genom solvinden. För att kunna göra beräkningar på när de träffar jorden måste vi ha kunskap om solvinden och veta var den kommer ifrån, säger Stephanie Yardley.

Spela videon för att se bubblande korona och het plasma som kastas ut ur solen.