Starta klippet för att höra Olle Mornell, Trafikverkets specialist på plankorsningar, berätta mer om varför förändringen görs. Foto: Gunilla Wikström, SVT / Illustration: Mattias Käll

Nästan 70-år gammal teknik ska bytas ut – Falun blir först ut i landet med nya järnvägsbommar

Publicerad

Trafikverket ska under en 25-årsperiod byta ut bommar och ljud- och ljussignaler vid plankorsningar. Nåt som ska ske i hela landet.  En av de första järnvägskorsningarna som får den nya tekniken är Lövåsvägen i Hälsinggården i Falun.

Trafikverket har omkring 6 500 plankorsningar, alltså där bilväg och järnväg korsar varandra i markplan.

– Vid gång- och cykelvägar bygger vi så kallade ”bomkjolar” för att hindra gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid, säger Olle Mornell vid Trafikverket.

Vidare säger han:

– Gammal teknik byts ut, dagens anläggningar är gamla. Mer än fyra av tio anläggningar har passerat sin tekniska livslängd och det är svårt att få tag i reservdelar.

Järnvägskorsningen i Falun är en av de platser som är med i pilotprojektet. Övriga sju är: Sjögatan i Luleå, Sanatorievägen i Boden, Kyrkren i Ånge, Lövtorpet i Åre, Norra Kullavägen i Umeå och Umevägen i Vännäs.

Efter testperioden ska anläggningarna installeras i större skala med start 2020. Utbytet sker sedan under en tidsperiod på 25 år.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer