Flaskhalsarna ska bort – Banverket satsar på dubbelspår norr om Gävle

Uppdaterad
Publicerad

Banverket planerar för att bygga dubbelspår på sträckan mellan Gävle och Sundsvall. Orsaken är att man vill bygga bort besvärliga flaskhalsar så att tågtrafiken ska kunna flyta betydligt bättre än idag.

Banverket har tidigare utrett en idé om att bygga tio mötesplatser efter sträckan för att trafiken ska flyta bättre, men de planerna är inte längre aktuella.

Det blir en tre mil lång sträcka med dubbelspår norr om Gävle, enligt Banverket. Dessutom blir det en två mil lång sträcka söder om Sundsvall med dubbelspår.

– Det här ska vara klart till 2011 lagom till Botniabanan öppnar, säger Banverkets regionala direktör Kenth Nilsson till Sundsvalls Tidning.

Antalet tåg på sträckan mellan Gävle och Sundsvall har ökat med närmare 80 % sedan år 2000 och trängseln väntas öka ytterligare när Botniabanan blir klar. Botniabanan är en 19 mil lång järnvägsförbindelse mellan Ångermanälven norr om Kramfors, via Örnsköldsvik till Umeå. Bygget av banan inleddes redan år 1999.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.