Att skolan är viktigt för barns framtid håller nog de flesta med om. Och att som kommun anses som en riktigt bra skolkommun är en fjäder i hatten.
År 2011 satte Säters kommun i Dalarna målet högt, att bli länets bästa skolkommun 2014. Men enligt Lärarförbundets ranking som presenterades under tisdagen är Säter nu sämst bland dalakommunerna och bland de sämsta i landet.
– Den allra främsta orsaken är lönerna, att kommunen inte har satsat på en löneutvecklingen som ligger i linje med den som förbundet nationellt pekat på behövs, säger Anders Ericson Lindsten, ordförande för Lärarförbundet i Säter.
Elevernas prestationer rankas
Det Lärarförbundet rankat är dels elevernas prestationer i form av betyg och behörigheter till högre utbildning, men lika mycket har lärarnas arbetssituation vägts in. Det handlar om resurser, utbildningsnivå, hälsa och löner. Bästa kommun i Gävledalaområdet är Ovanåkers kommun på en nionde plats följt av Rättvik på plats tolv av landets 290 kommuner. Allra sämst i Söderhamn på plats 270.
I Säter som satsat på att bli bäst, visar också färsk statistik från Sveriges Kommuner och Landsting, att kommunen tappar, från plats fem till plats tolv av Dalarnas 15 kommuner.
– Det är inte roligt att hamna sist i en rakning, vi vill ju hävda oss överallt. Det vi kan konstatera var att 2014 nog var en alldeles för optimistisk tidpunkt, säger kommunalrådet Abbe Ronsten (s).
– Det är ju inte bra eftersom vi har satsat på att bli Dalarnas bästa skola och i säter har vi ju satsat på skolan men inte tillräckligt mycket att göra lärarna nöjda. Det är tråkigt, säger Elsa Efraimsson Vestman (C).
Vill se en analys av bristerna
Från Lärarförbundet i Säter har man mycket att önska. Ordföranden Anders Ericson Lindsten nämner blandannat mer anslag till läromedel och speciallärare. Men först och främst hoppas han på en ordentlig analys:
– Jag skulle vilja att man sätter sig ner och har breda diskussioner över partigränserna och kommer överrens om rejäla satsningar och gärna ha med oss som facklig part. Dessutom knyta till sig experter i skolfrågor. Att man gör en analys och se vad det är som brister.