Naturvårdsverket räknar med att pengarna räcker till mitten av oktober om ansökningarna fortsätter att komma in i samma takt som tidigare. Totalt 390 miljoner kronor kommer då att ha betalats ut.
Premien kan användas vid köp av elcykel, elmoped, handikappfordon och, sedan i juni, för elutombordare. Den största delen av de medel som betalats ut, 94 procent, har dock gått till bidrag för att köpa elcyklar, vilket märkts hos cykelhandlare i Smedjebacken.
– Vi har sett en fördubbling i försäljningen sedan det infördes, säger Krister Kvastegård på Claesons cykel.
Driver cykelfrämjandeprojekt
Varför invånarna i Smedjebacken varit flitigare än andra i Dalarna att utnyttja bidraget är oklart. 10,3 av 1 000 invånare har nyttjat bidraget här. Kommunen driver ett projekt för att lyfta elcyklandet tillsammans med Ludvika, men i grannkommunen ligger andelen som använt bidraget på hälften om man ser till folkmängden.
– Det är jätteintressant, det är något vi får fundera vidare på vad det beror på, säger Jacob Holgersson, som driver projektet.
För att lättare kunna analysera framtida kampanjer har kommunen installerat mätpunkter för att se hur många som väljer cykeln efter en informationsinsats.
Huruvida premien får någon fortsättning är oklart eftersom det kan bli fråga om regeringsskifte. I en enkät som Ny Teknik låtit göra har allianspartierna och Sverigedemokraterna svarat att de inte vill att premien ska fortsätta delas ut eller utökas. De rödgröna vill å sin sida behålla premien. Socialdemokraterna vill att 350 miljoner kronor ska satsas årligen på bidraget fram till 2020.
Starta klippet ovan för att höra vad boende i Smedjebacken tycker om att använda elcykel.