Jourhavande präst är en tjänst som Svenska kyrkan har. Genom chatt, telefon och brev kan människor höra av sig till tjänsten.
Totalt har ungefär 10 000 samtal gjorts varje månad sedan mars via någon av kontaktvägarna. Under 2020 har antalet chattkontakter fördubblats och telefonsamtalen ökat med 30 procent.
– Jag tänker att ökningen tyvärr är naturlig, det är inte alla som har någon att prata med, säger Cathrine Tegerstrand som är samordnare för jourhavande präst i Västerås stift, som omfattar Västmanland, Dalarna och några församlingar i Uppland.
Öppet dygnet runt
Jourhavande präst brukar i normala fall vara tillgänglig under kvällar och nätter då präster och diakoner vanligtvis arbetar dagtid i församlingarna.
Redan i våras fick öppettiderna utökas och under årets Allhelgonahelg hade man öppet dygnet runt för första gången sedan starten 1956. Och till jul och nyår har man återigen öppet dygnet runt.
– Isoleringen, ensamheten och oroligheten är påtaglig, säger Cathrine Tegerstrand.
Allmängiltiga samtalsämnen
– Jourhavande präst har tystnadsplikt. Men det jag kan säga är att om man tittar på alla andra telefonlinjer så är det samtstämt att det är en oro för sjukdom, oro för död, oro för arbetslöshet och ensamhet som människor ringer om.
HÄR kan du berätta om hur du firar din jul det här ovanliga året.
Statistik Jourhavande präst
Antal kontakter 2020 (2019 inom parentes)
Telefon: 96 959 t o m 15 dec (77 769 – helår)
Chatten: 19 867 t o m 15 dec (11 967- helår)
Digitala brev: 1 310 t o m 15 dec (1 480 – helår)
Källa: Svenska kyrkan