Hur påverkas du av lärarbristen? Dela med dig i vår chatt!
Förälder • Vi påverkas genom att våra barn får ett mindre bra klimat i skolan. Osäkra vuxna som inte vet vad dem pysslar med. Våra barn får Kunskaps glapp som kommer få stora konsekvenser för samhället på sikt. Just nu blir eleverna understimulerade i skolmiljön i Ludvika vilket leder till hemmasittande då dem inte finner mening att gå dit
Elsa, studentexamen 1967 • I Sverige lider vi sedan länge av ett bildningsunderskott. Att vara bildad, att vilja tillägna sig bildning - det anses vara onödigt idag, har nästan blivit ett skällsord. Bildning börjar i skolan. Det säger sig självt att bristen på välutbildade lärare avspeglas i samhället i stort. Idag spelar inte en gedigen utbildning någon roll för att få ett bra jobb, det är vem man känner som är av betydelse. Så har vi försatt oss i en situation som inte går att lösa, och som påverkar framtiden negativt i flera generationer. Detta är specifikt för Sverige. Redan i våra grannländer är situationen en helt annan. Jag minns en tid då fantastiska lärare fick fram det bästa ur sina elever, att gå i skolan var roligt och spännande. Men under 1970-talet började tramset, främst inom undervisningen i matematik. Jag hade tur att få gå i en annan sorts skola, där hårt arbete premierades och trams var förbjudet. Lärarna i högstadiet och gymnasiet var inte bara behöriga, de var också disputerade i sina kärnämnen. Få förstår idag vikten av att ha mycket höga krav på både utbildning och bildning. Få förstår varför det måste vara höga krav på både lärare och elever. Och hur kan man ställa krav på eleverna när inte ens lärarna är behöriga?
Ledsen förskolelärare • Detsamma gäller för hela förskollärarkåren, instämmer till fullo med tidigare inlägg om outbildade ( hur bra de än må vara) som vi får utbilda, dubbelt ansvar och med tiden blir vi dränerade på all arbetsglädje. När man väl jobbat ihop sig så byts den outbildade ut till en ny, för den saknar ju utbildning och kan inte få den fasta tjänsten, och med ständiga personal-byten som konsekvens. Detta är satt i system, det är djupt sorgligt.
Handledaren • Jag är handledare till en obehörig lärare. Det innebär extremt mycket merjobb för mig än vad som var tänkt från början. Kraven på mig är enorma då jag ska göra både mitt och den andres jobb. Vi pratar en dokumentationsbit som är väldigt tung och avancerad för behöriga lärare. Om du då är oerfaren och outbildad behöver du hjälp med det. Utbildade lärare har andra glasögon och kan göra bättre dokumentationer, planeringar, analyser och bedömningar.
Lena • Ganska omöjlig ekvation det här med att som behörig och nyexaminerad lyckas konkurrera ut och ersätta de obehöriga. Verksamheten ute på dessa skolor med hög andel obehöriga har anpassats efter just det, löneläget likaså och ledarskapet. Det är svårt att ”passa in” som behörig! Lärarbristen är inte så utbredd som man kan tro utan behöriga lärare anställs inte!
Lärare i ma/NO • Förutom en uppenbar kvalitetssänkning av elevers lärande finns ett lika stort problem vad gäller de få behöriga lärare som dock finns ute i tjänst. De behöriga lärare som hela tiden jobbar med obehöriga lärarkollegor riskerar att bli utbrända eller söka dig bort från yrket. Det har blivit en ond spiral som riskerar få lavinartade följder. Hos oss är vi tre behöriga i ämnet som var och en jobbat ensamma och stöttat två till tre obehöriga under snart fem års tid. Även om det gått någorlunda bra och vi haft turen att varje läsår få ”bra folk” på tjänsterna talar vi nu om att vi är dränerade på energi, idéer och lust. Vad händer med skolan om vi lämnar våra jobb? Vad händer med oss som människor om vi fortsätter att gå till jobbet och planera, bedöma och följa upp för två lärare till då våra obehöriga kollegor inte har erfarenhet eller utbildning i detta? Något måste göras snabbt. Och jag vet inte vad.