För några år sedan var det positiva tongångar kring Dalabanan, det pratades om både upprustning och fler och snabbare tåg. Men idag är verkligheten en annan. I Järnvägsnätsbeskrivningen för 2017 som kom i februari konstaterades att Dalabanan har sådana problem med spåren att hastigheten kan komma att sänkas. Järnvägen som börjar i Mora och går via Sala och Uppsala till Stockholm är i akut behov av upprustning, framförallt på sträckan Hedemora – Uppsala.
– Om rälsen försämras ytterligare blir det hastighetssänkningar och det kan innebära 45 minuters längre restid mellan Dalarna och Stockholm. Det är helt oacceptabelt, säger Abbe Ronsten (S) kommunalråd i Säter och ordförande i Dalabanans Intressenter.
700 miljoner behövs
Tre län och 14 kommuner är berörda. Frågan är hur man snabbt ska få fram 700 miljoner kronor till ett spårbyte mellan Hedemora och Uppsala, där har Trafikverket redan konstaterat sprickbildningar i rälsen. Det viktiga är att tidigarelägga upprustningen som idag är planerad att starta tidigast 2026.
– Det måste finnas möjligheter att göra något även här och vi måste försöka hitta kreativa lösningar tillsammans med Trafikverket, säger Minoo Akhtarzand, landshövding i Västmanland och tidigare generaldirektör i Banverket.
Höjda biljettpriser
Kreativa lösningar kan tex vara höjda banavgifter under en tid. Om en tågbiljett mellan Dalarna och Stockholm skulle kosta en tia mer, så blir det många miljoner på ett år. Ett annat alternativ kan vara medfinansiering, som att den nya regionen lägger in pengar på något sätt.