Eva Lindahl förlorade alla sina besparingar, 48 000 kronor, under bedrägerisamtalet. Hon tog snabbt kontakt med sin bank, Länsförsäkringar, men de hänvisar till praxis och ersätter inte Eva Lindahl eftersom hon själv godkände uttagen.
Hänvisar till praxis
Ellinor Örtegren Johanson, som är chef för Financial Crime Prevention på Länsförsäkringar, kommenterar inte enskilda fall utan hänvisar till att de ersätter utifrån Allmänna reklamationsnämndens praxis.
Kortfattat innebär praxis att om det finns misstanke om att kunden själv kan ha utfört transaktionen så betalas ingen ersättning ut av banken.
– Om vi ska betala ut en ersättning måste vi vara säker på att det är på riktiga grunder.
Hur ofta betalar ni ut ersättning?
– Jag kan inte ge någon siffra på det men det är inte så att det är sällan vi ersätter våra kunder.
I videon: Så bedömer banken om du får ersättning eller ej.