Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så bedömer banken om du får ersättning eller ej efter ett bedrägeri – se mer i videon Foto: SVT/Länsförsäkringar Bank

Länsförsäkringar ger inte lurade Eva i Borlänge pengar tillbaka: ”Vi följer praxis”

Publicerad

Eva Lindahl från Borlänge är en av de som blivit av med sina besparingar efter att ha lurats av en svensk bedragarliga. Hennes bank ger ingen ersättning utan hänvisar till praxis.

– Bedrägerierna hänger ihop med penningtvätt, narkotikahandel och den stora våldsvågen i Sverige. Då kan inte bankerna ensamma ta ansvar, säger Ellinor Örtegren Johanson på Länsförsäkringar Bank.

Eva Lindahl förlorade alla sina besparingar, 48 000 kronor, under bedrägerisamtalet. Hon tog snabbt kontakt med sin bank, Länsförsäkringar, men de hänvisar till praxis och ersätter inte Eva Lindahl eftersom hon själv godkände uttagen.

Hänvisar till praxis

Ellinor Örtegren Johanson, som är chef för Financial Crime Prevention på Länsförsäkringar, kommenterar inte enskilda fall utan hänvisar till att de ersätter utifrån Allmänna reklamationsnämndens praxis.

Kortfattat innebär praxis att om det finns misstanke om att kunden själv kan ha utfört transaktionen så betalas ingen ersättning ut av banken.

– Om vi ska betala ut en ersättning måste vi vara säker på att det är på riktiga grunder.

Hur ofta betalar ni ut ersättning?

– Jag kan inte ge någon siffra på det men det är inte så att det är sällan vi ersätter våra kunder.

I videon: Så bedömer banken om du får ersättning eller ej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.