Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Mattias Mjöberg, tf VA-chef på Nodava, svarar på kritiken. Foto: SVT

Nodava svarar: ”Vi har använt de kanaler vi kan”

Publicerad

Nodava har gjort vad de kunnat för att informera om det otjänliga vattnet i Gesunda på och Sollerön, enligt VA-chefen Mattias Mjöberg.

– Det är beklagligt om folk ändå känner att de inte fått information, säger han.

Information har enligt Nodava gått ut via myndighetsmeddelande i radion, sociala medier, Mora kommuns hemsida och utskickade pressmeddelanden.

– Jag beklagar att byborna måste koka sitt vatten och förstår att det är ansträngande. Vi hoppas att folk står ut ett tag till så att vi kan jobba på och lösa problemet så snabbt som möjligt.

Fram tills måndagen har Nodava tagit ett hundratal vattenprover och försökt med olika åtgärder för att förbättra vattenkvalitén.

– Vi ser att det ger en viss effekt och vi hoppas att det håller i sig och inte blir några bakslag. Det är jättesvårt att säga när det kommer att se bra ut igen. Men vi jobbar så fort vi kan för att lösa problemet, säger Mattias Mjöberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer