– De nya reglerna blir en stor förbättring för enskilda näringsidkare eftersom man tagit ställning för att de får samma rättigheter som en privatperson att ångra ett distansavtal. Det innebär att om en enskild näringsidkare blir uppringd på telefon har den personen 14 dagar på sig att komma ur det här avtalet, om man känner att det inte blev som man tänkt, säger Ellen Gräfsnings, konsumentjuridisk rådgivare i Falu kommun.
Hon tillägger att om det uppringande företaget glömmer informera om ångerrätten, betyder det att den förlängs i upp till ett år.
Många äldre bland de drabbade
Många som blir kontaktade av oseriösa telefonförsäljare är äldre personer som egentligen inte driver någon näringsverksamhet, men som äger till exempel lite skog eller mark. Samtalen spelas in och används som bevis för att personerna har ingått ett avtal – ofta utan att de själva har förstått vad samtalet innebar.
– De äldre är en utsatt grupp, och de här företagen som ringer letar ofta fram just dem. På ljudinspelningarna hörs ofta att försäljarna pratar ganska snabbt, de pratar lite om organisationsnummer, vilket i det här fallet är samma som personnumret, så det kanske inte framgår tydligt att det handlar om ett företagsavtal, säger Ellen Gräfsnings.
Har du själv haft många sådana här fall?
– Ja tyvärr har jag det. En del har jag kunnat hjälpa, men andra sitter fortfarande fast i de här abonnemangen.
LÄS MER: Konsumentministern: Ingå inga avtal per telefon
Ellen Gräfsnings kan i sin roll som kommunal konsumentrådgivare hjälpa enskilda näringsidkare med distansavtal som ingåtts efter 1 juli i år, när de nya reglerna började gälla. Tidigare kunde hon enbart hjälpa privatpersoner.
– I de nya reglerna jämställer man enskilda näringsidkare med privatpersoner så de här fallen kan vi hjälpa till med nu. Men reglerna gäller inte retroaktivt, säger hon.
Kan handla om stora summor
För de drabbade kan det handla om mycket pengar. Det är inte ovanligt där en person hamnar i en situation där hen sitter med flera olika telefonabonnemang, som alla tickar pengar.
– De här företagen som jag har kommit i kontakt med, de säljer även olika produkter – surfplattor, telefoner. Och varje enskild produkt är knuten till ett abonnemang. Ett av fallen jag har hand om har kommit upp i 45.000 kronor i olika abonnemang, en annan runt 10.000, säger Ellen Gräfsnings.
LÄS MER: Säljsamtalen avlöste varandra – 74-årige Bertil har 76 abonnemang
Det första man ska göra om man är missnöjd med avtalet är att kontakta företaget – helst skriftligen för att få dokumentation – och hävda sin ångerrätt.
Viktigt att få skriftlig bekräftelse
– Då ska man förhoppningsvis få en skriftlig bekräftelse så att man kan vara säker på att det gått igenom. Om man inte får det måste man ligga på, annars finns en risk att det börjar komma fakturor, som i sin tur kan gå vidare till inkasso, säger Ellen Gräfsnings.
Fakturorna ska man bestrida, säger hon, om man vet att man har hört av sig i tid, eller om man lyssnat på den inspelade ljudfilen och där inte sägs något om ångerrätten.
– För i så fall är avtalet inte korrekt.
LÄS MER: Småföretagare luras av telefonförsäljarna
Kan även vända sig till Hallå Konsument
Om detta inte hjälper kan konsumentrådgivaren hjälpa till. Men vad ska de personer göra som inte har någon konsumentrådgivare i sin kommun?
– Man kan vända sig till den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument, de kommer säkert att kunna vägleda i hur man ska göra. Och så får man ligga på sina lokala politiker och kräva att man ska få en konsumentvägledare i sin kommun.
Hoppas du att de här fallen ska bli färre efter 1 juli i år?
– Jag hoppas det, när de enskilda näringsidkarna får vetskap om att de har den här rättigheten. Men även telefonföretagen måste informera sig om de nya reglerna.