Ellen Gräfsnings, konsumentrådgivare på Falu kommun, tycker det är bra att hon från 1 juli kan hjälpa även småföretagare som känner sig lurade av telefonförsäljare. Foto: SVT/Martin Trygg

Nya regler ger småföretagare ångerrätt vid telefonförsäljning

Uppdaterad
Publicerad

Från den 1 juli gäller nya regler för så kallade distansavtal, till exempel när telefonförsäljare tar kontakt med enskilda företagare för att sälja telefonabonnemang. Förhoppningen är att det ska leda till färre fall där småföretagarna upplever att de har blivit lurade att köpa dyra abonnemang som de inte behöver.

– De nya reglerna blir en stor förbättring för enskilda näringsidkare eftersom man tagit ställning för att de får samma rättigheter som en privatperson att ångra ett distansavtal.  Det innebär att om en enskild näringsidkare blir uppringd på telefon har den personen 14 dagar på sig att komma ur det här avtalet, om man känner att det inte blev som man tänkt, säger Ellen Gräfsnings, konsumentjuridisk rådgivare i Falu kommun.

Hon tillägger att om det uppringande företaget glömmer informera om ångerrätten, betyder det att den förlängs i upp till ett år.

Telefonförsäljning

Många äldre bland de drabbade

Många som blir kontaktade av oseriösa telefonförsäljare är äldre personer som egentligen inte driver någon näringsverksamhet, men som äger till exempel lite skog eller mark. Samtalen spelas in och används som bevis för att personerna har ingått ett avtal – ofta utan att de själva har förstått vad samtalet innebar.

– De äldre är en utsatt grupp, och de här företagen som ringer letar ofta fram just dem. På ljudinspelningarna hörs ofta att försäljarna pratar ganska snabbt, de pratar lite om organisationsnummer, vilket i det här fallet är samma som personnumret, så det kanske inte framgår tydligt att det handlar om ett företagsavtal, säger Ellen Gräfsnings.

Har du själv haft många sådana här fall?

– Ja tyvärr har jag det. En del har jag kunnat hjälpa, men andra sitter fortfarande fast i de här abonnemangen.

LÄS MER: Konsumentministern: Ingå inga avtal per telefon

Ellen Gräfsnings kan i sin roll som kommunal konsumentrådgivare hjälpa enskilda näringsidkare med distansavtal som ingåtts efter 1 juli i år, när de nya reglerna började gälla. Tidigare kunde hon enbart hjälpa privatpersoner.

– I de nya reglerna jämställer man enskilda näringsidkare med privatpersoner så de här fallen kan vi hjälpa till med nu. Men reglerna gäller inte retroaktivt, säger hon.

Kan handla om stora summor

För de drabbade kan det handla om mycket pengar. Det är inte ovanligt där en person hamnar i en situation där hen sitter med flera olika telefonabonnemang, som alla tickar pengar.

– De här företagen som jag har kommit i kontakt med, de säljer även olika produkter – surfplattor, telefoner. Och varje enskild produkt är knuten till ett abonnemang. Ett av fallen jag har hand om har kommit upp i 45.000 kronor i olika abonnemang, en annan runt 10.000, säger Ellen Gräfsnings.

LÄS MER: Säljsamtalen avlöste varandra – 74-årige Bertil har 76 abonnemang

Det första man ska göra om man är missnöjd med avtalet är att kontakta företaget – helst skriftligen för att få dokumentation – och hävda sin ångerrätt.

Viktigt att få skriftlig bekräftelse

– Då ska man förhoppningsvis få en skriftlig bekräftelse så att man kan vara säker på att det gått igenom. Om man inte får det måste man ligga på, annars finns en risk att det börjar komma fakturor, som i sin tur kan gå vidare till inkasso, säger Ellen Gräfsnings.

Fakturorna ska man bestrida, säger hon, om man vet att man har hört av sig i tid, eller om man lyssnat på den inspelade ljudfilen och där inte sägs något om ångerrätten.

– För i så fall är avtalet inte korrekt.

LÄS MER: Småföretagare luras av telefonförsäljarna

Kan även vända sig till Hallå Konsument

Om detta inte hjälper kan konsumentrådgivaren hjälpa till. Men vad ska de personer göra som inte har någon konsumentrådgivare i sin kommun?

– Man kan vända sig till den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument, de kommer säkert att kunna vägleda i hur man ska göra. Och så får man ligga på sina lokala politiker och kräva att man ska få en konsumentvägledare i sin kommun.

Hoppas du att de här fallen ska bli färre efter 1 juli i år?

– Jag hoppas det, när de enskilda näringsidkarna får vetskap om att de har den här rättigheten. Men även telefonföretagen måste informera sig om de nya reglerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet