Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Magnus Jobs, rektor på Fornby folkhögskola i Borlänge, berätta hur de drabbas av att regeringen nu ger en halv miljard mindre i statsbidrag till landets folkhögskolor. Foto: Niko Ago/SVT

Rektorn i Borlänge om indraget stöd till folkhögskolor: ”Helt fel väg att gå”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen drar tillbaka den halv miljard kronor som Sveriges folkhögskolor fick i extra stöd under pandemin.

Ett hårt slag mot folkbildningen menar flera folkhögskolor i bland annat Mora och Borlänge, som riktar kritik mot regeringens beslut.

När pandemin slog som hårdast mot samhället år 2020 beviljade regeringen bland annat en halv miljard kronor till Folkbildningsrådet.

Pengarna gick till folkhögskolor i hela Sverige som en extra resurs. Med de extra bidragen blev det möjligt att öppna tusen platser inom vård och omsorg och tre tusen platser gick till andra friare kurser.

Ett hårt slag mot folkbildningen

Nu när pengarna är slut får det konsekvenser för verksamheterna som startades med hjälp av bidragen. Ett hårt slag mot folkbildningen menar de rektorer vid folkhögskolor i Dalarna som SVT varit i kontakt med.

– Vi tar emot kursdeltagare som haft det svårt och erbjuder en väg in till samhället. Att inte satsa på deras utbildning, är helt fel väg att gå, säger Magnus Jobs, rektor på Fornby folkhögskola i Borlänge.

Anna Köble, tf rektor på Mora folkhögskola håller med och betonar investeringsbehovet som folkhögskolorna har: ”Samtidigt sänder staten fel signaler när man drar in bidrag som är livsviktigt för vår verksamhet”, säger hon.

Hör rektorernas kritik mot regeringens beslut att dra tillbaka bidrag från folkhögskolorna i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer